Encyklopedia - Phantasmagoria
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Phantasmagoria


Producent: Sierra, Kronos Digital Entertainment
Wydawca: Sierra
Wydawca PL: IPS Computer Group
Premiera: 1995
Premiera PL: 1995
Wersja PL: brak
Nośnik: 7 CD
Wymagania: PC 486, 8MB RAM

Gry powiązane: Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh
Zobacz też: demo, promo, kulisy produkcji, reportaż zza kulis (1995), wywiad telewizyjny (1995), ścinki

Młode małżeństwo - Adrienne i Don - wprowadza się do wiekowej rezydencji, położonej na uboczu niewielkiej, portowej osady. Sielankową atmosferę dość szybko zaburzają przerażająco realistyczne koszmary senne i wizje, jakie nawiedzają Adrienne. Don, który zdaje się bagatelizować niepokój żony, zaczyna odczuwać wpływ domu bardziej podświadomie. Z dnia na dzień coraz dziwniej się zachowuje. Staje się nerwowy, arogancki, agresywny.

Przy pomocy Phantasmagorii Sierra próbowała ostatecznie zerwać z wizerunkem grzecznej firmy produkującej serie najczęściej familijne. Gra jest horrorem z elementami gore - kompletnym przeciwieństwem wydanej rok wcześniej King's Quest VII. Zamiast po kolorowych tłach, tym razem główna bohaterka porusza się po zimnych, prerenderowanych lokacjach. Cukierkowe animacje postaci zastąpili prawdziwi aktorzy - czasem żywi, innym razem martwi (przed śmiercią nierzadko torturowani). Miło i sympatycznie jest tylko na samym początku. Potem robi się coraz bardziej niezręcznie i nieprzyjemnie.

W swoim czasie Phantasmagoria próbowała zwrócić uwagę nie tylko w kwestii fabularnej. W 1995 roku była "największą" grą komputerową. Nie miało znaczenia, że część danych na wypełnianych przez nią siedmiu płytach CD się powtarza (aby zminimalizować konieczność wachlowania nimi podczas gry). Ważne, że chwyt marketingowy zadziałał. Choć produkcja Phantasmagorii pochłonęła parę milionów dolarów, sprzedała się na tyle dobrze, że doczekała się kontynuacji - wydanej już rok później pt. A Puzzle of Flesh.

Elum
Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.