Ciekawostki - Riven: The Sequel to Myst
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Ciekawostki w grze
Opracował Aegnor

Gdy w sekwencji wprowadzającej Atrus podaje ci Księgę Łączącą, pośród zakłóceń obrazu możesz w niej dostrzec oczy tajemniczej postaci, być może samego Gehna.


W grze ukryto kilka dziecięcych twarzy, zręcznie wkomponowanych w fakturę skał. Pierwsze z nich możesz zobaczyć już na samym początku gry - wystarczy, że po wyjściu z klatki obrócisz się w lewo i spojrzysz w górę. To Helen i Evelyn, córki Richarda Vander Wende, który był jednym z głównych projektantów gry.


By zobaczyć kolejny komplet dziecięcych twarzy ustaw obrotową komnatę na Wyspie Świątynnej tak, by umożliwić wejście od strony zamkniętej furtki. Udaj się tam, a na ścianie po prawej zobaczysz podobizny trzech córek Randa Millera o imionach: Kinslee, Kerryn i Kara.


Trzeci komplet twarzy także znajduje się niedaleko - tam, gdzie spadł nieszczęśnik, próbujący Ci odebrać księgę na początku gry (Cho). Musisz jednak wrócić nad urwisko, gdy jego ciała już nie będzie, zobaczysz wtedy dwie twarze w lewym górnym rogu. To Grace i Alex, dzieci Robyna Millera. W rzeczywistości na fotografii znajduje się też jego trzecie dziecko, Abraham, ale w grze jest niemal niewidoczny (jego twarz to jasna plama nad głową Alexa).


Mały Alex został wyróżniony w jeszcze jeden sposób. Na Wyspie Krateru, w sekcji ze słonym jeziorem znajduje się drabina prowadząca na taras. W zboczu po lewej stronie drabiny uważny gracz może dostrzec miniaturową sygnaturę "ALEX". Syn Robyna zaszczyt ten zawdzięcza temu, że podczas prac nad tą akurat planszą kręcił się po biurze swojego taty.


Podobny zabieg zastosował Richard Watson, dwukrotnie podpisując się jako "RAWA" w okolicy stacji kolejki na Wyspie Świątynnej. Pierwszy napis możemy dostrzec w prawym górnym rogu korytarzyka prowadzącego od wejścia do świątyni (widoczny jest tylko kiedy nie ma wagonika na stacji). Drugi znajduje się na filarze stacji i jest kluczowym punktem przy odblokowywania trybu "Easter Egg" (o czym poniżej).



Nagłówki inskrypcji na ścianach obrotowego pomieszczenia na Wyspie Świątynnej głoszą "Nasz pan", "Atrament" i "Księgi".

Napis w języku D'ni na tablicy szkoły na Głównej Wyspie głosi "Prawa Gehna/ Gehn jest naszym panem/ Gehn nas stworzył/ Gehn pokonał Atrusa".

Jeśli zakołaczemy do drzwi wioskowej chaty pięć razy, przez judasza wyjrzy młody tubylec.


Jeśli uważnie przyjrzymy się okładce jednej z książek w laboratorium Gehna, zauważymy, że na jej froncie znajduje się duży znak zapytania. To zapewne "komunikat" braku nałożonej tekstury w programie do trójwymiarowego modelowania, co z racji zacienienia tego fragmentu lokacji zostało przeoczone przez grafików. Najlepiej widać to przy pewnym rozjaśnieniu i powiększeniu kontrastu.


Podobizna Aitrusa, którą widzimy w siedzibie Gehna w Wieku 233-cim to w rzeczywistości fotografia generała sił Konfederacji Benjamina Hugera.


Z kolei Keta (Leira), wybranka Gehna, którą możemy podziwiać na portrecie i zapisie holograficznym w jego sypialni, to w rzeczywistości Kate Vander Wende, żona jednego z główych projektantów gry - Richarda Vander Wende.

W grze ukryto tryb "Easter Egg", dzięki któremu można zobaczyć kilka ciekawych rzeczy (ale o tym za chwilę), niedostępnych w inny sposób. Można go aktywować na dwa sposoby. Pierwszy jest bardziej czasochłonny (punkty kluczowe są rozrzucone po całym świecie gry), ale wymaga mniejszej ilości działań. Oto co po kolei trzeba zrobić (kliknięcie we właściwym miejscu przejawia się zniknięciem na chwilę kursora):

1. Wyspa Krateru - w laboratorium Gehna otwórz kasetkę leżącą na stole, a w szufladce zobaczysz kolekcję jajek różnych gatunków. Kliknij raz na małym pstrokatym pomarańczowym jajku.


2. Wiek Moiety - kliknij raz na miskę na stole.


3. Główna Wyspa - wsiądź do batyskafu i udaj się do szybu z przełącznikami, wyjrzyj przez okienko, a na wzniesieniu naprzeciw zobaczysz (o dziwo!) batyskaf, który przecież znajduje się pod tobą. Kliknij raz na nim.


4. Wyspa Badawcza - kliknij raz na rozetę umiejscowioną na ozdobnej fasadzie złotej windy.


5. Świątynna Wyspa - po wyjściu z wagonika kliknij raz na mikroskopijny napis "RAWA" (opisany w jednej z ciekawostek powyżej).


Sekretny tryb został właśnie aktywowany. Aby sprawdzić czy działa, pomiń następną sekcję i wypróbuj jeden z opisanych niżej Easter Eggów.

Drugi sposób umożliwia nam aktywowanie trybu "Easter Egg" już na początku rozgrywki. Oto co po kolei trzeba zrobić (punkty 1-4 trzeba wykonać precyzyjnie, bez żadnych dodatkowych ruchów):

1. Kliknij dwukrotnie na dźwigni, by się do niej zbliżyć, a następnie raz na jej czubku.
2. Cofnij się. Skieruj się w prawo i spójrz w górę. Kliknij na gwieździe wieńczącej kopułę.
3. Trzykrotnie obróć się w prawo, następnie skieruj się dwukrotnie do przodu klikając na prawą część urwiska i spójrz w dół klifu. Zobaczysz tam ciało swojego niedawnego prześladowcy.
4. Kliknij po jednym razie na wskazanych na obrazku punktach w odpowiedniej kolejności.
5. Udaj się do stacji kolejki i kliknij na napisie "RAWA" (szczegóły powyżej).


Voila, masz aktywowany tryb "Easter Egg" bez potrzeby biegania po całym Wieku Riven (i nie tylko).

EASTER EGG NR 1 - na Wyspie Świątynnej w sali ze złocistą kulistą klatką kliknij na lampionie przy środkowej kolumnie przy lewej ścianie, a poczujesz świąteczną atmosferę w Wieku Riven.



EASTER EGG NR 2 - na Głównej Wyspie wejdź do dżungli i skorzystaj z windy wewnątrz drewnianego wahrka. Wejdź na schody prowadzące ku kapsule Gehna i obróć się o 180 stopni, tak by widzieć wielką metalową półkulę po swojej prawej stronie. Teraz kliknij na lampionie przy ścieżce poniżej (najbardziej wysuniętym w lewo), a poczujesz się jakbyś spacerował w chmurach.



EASTER EGG NR 3 - na Głównej Wyspie udaj się do wioski wejdź na jeden z pomostów i spójrz w dół, tak jak na ilustracji poniżej. Jeśli teraz klikniesz w prawo, zobaczysz trójwymiarowy szkielet całej scenerii.



EASTER EGG NR 4 - na Wyspie Badawczej udaj się do podwodnego pomieszczenia, w którym obserwowałeś wahrka. Usiądź w fotelu, skieruj go na okno, użyj przełącznika po lewej stronie i spójrz na ekran. Następnie kliknij na czymś co wygląda jak nit w obudowie konstrukcji po twojej prawej stronie, a zobaczysz dwie dziwaczne sekwencje filmowe. Pierwsza z nich to fragment reklamy wody kolońskiej "Hai Karate" z lat 60-tych, w której wyperfumowany mężczyzna musi bronić się (w sensie dosłownym) przed natarczywą przedstawicielką płci pięknej.

Całą reklamę "Hai Karate" obejrzeć można TUTAJ.

Drugi filmik to urywek reklamy masy plastycznej "Silly Putty" z połowy ubiegłego wieku, w której to rzekomy kapitan przedkłada cudowne właściwości tej substancji nad wszystko, co widział w swych podróżach dookoła globu.

Całą reklamę "Silly Putty" obejrzeć można TUTAJ.

Co ciekawe, w grze obie sekwencje zostały przetłumaczone na język polski.



EASTER EGG NR 5 - w Wieku 233-cim kliknij w środku ozdobnego emblematu na makatce wiszącej na ścianie sypialni Gehna. Zobaczysz gospodarza wykonującego fragment neapolitańskiej piosenki "O Sole Mio" w operowym wydaniu.



Za pomocą fanowskiego programu Riven Picture Viewer można przejrzeć pliki graficzne gry, w tym także trochę zdjęć ekipy tworzącej program oraz obrazów nie zastosowanych w finalnej wersji Rivena. Z ciekawszych przykładów można wymienić piękną kolekcję motyli zajmującą dolną szufladę kasetki Gehna (w górnej są okazy jajek różnych gatunków) w jego laboratorium.


Nieoceniona społeczność mystowa spreparowała też stany gry, w których możemy odwiedzić kilka miejsc na Riven normalnie niedostępnych - m.in. inne ujęcia laguny i słynną już prasę do papieru (twórcy zrezygnowali z niej, bo nie miała praktycznego zastosowania, a jedynie odwracała uwagę graczy). W czasie normalnej gry można tylko dostrzec jej drobne fragmenty w kilku ujęciach na Wyspie Krateru.

Są one dostępne na stronie "Myst & Riven Illustrated".



Ciekawostki o grze
Opracował Aegnor

Gra nie osiągnęła aż tak spektakularnego komercyjnego wyniku jak Myst, ale i tak sprzedała się w imponującej ilości 2 milionów egzemplarzy.

Budżet gry wyniósł 10 milionów dolarów, podczas gdy poprzednia odsłona cyklu kosztowała zaledwie 650 tysięcy.

Podobnie jak w przypadku pierwszej części serii, równolegle z grą wydano album z oficjalną ściezką dźwiękową z Rivena.


Przy produkcji Rivena wiodącą rolę, oprócz Randa i Robyna Millerów, odegrał Richard Vander Wende. Wcześniej pracował między innymi przy interaktywnych animacjach Dragon's Lair II i Space Ace oraz filmach pełnometrażowych Aladdin i Willow.

W projekcie aktywnie uczestniczył także Ryan Miller, młodszy brat Randa i Robyna. Poza pracami przy programowaniu i post-produkcji zagrał on też rolę zwiadowcy Moiety.

W rolę Atrusa ponownie wcielił się Rand Miller, Gehna zagrał John Keston, a za kreację Catherine odpowiadała Sheila Goold (przy czym głosu tej postaci użyczyła inna aktorka, Rengin Altay).

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.