Ciekawostki - Another World
Strona główna

Encyklopedia
Zapowiedzi
Recenzje
Solucje
Ciekawostki
Screeny
Grafiki
Zdjęcia
Filmy
Dema

FORUM

Kącik amatora
Kulisy produkcji
Plan wydawniczy
Rzut okiem
Czytelnia
Redakcja

Ścinki
The Inventory Polska
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Ciekawostki o grze
Opracowali Aegnor i Davero

Another World niemal w całości stworzyła jedna osoba, Eric Chahi. Wszystko poza muzyką (którą skomponował Jean-Francois Freitas) i efektami dźwiękowymi (w których Jean-Francois mu pomógł) jest owocem właśnie jego samodzielnej pracy.

Eric Chahi dał się wcześniej poznać przygodówkowej braci tworząc grafikę i animację do gry Future Wars.

Another World powstawał w iście spartańskich warunkach. Eric używał w tym celu Amigi 500 - tła tworzył w programie Deluxe Paint, silnik został napisany w Devpac assemblerze, a dźwięki nagrywał na taśmę magnetofonową.

Dla komfortowego tworzenia, wzbogacania i testowania gry Eric stworzył w GFA basic specjalny edytor. Poniżej kilka stadiów pracy w edytorze: tworzenie wektorowej animacji (1, 2) oraz tworzenie skryptów (3).


Na pomysł wykorzystania grafiki wektorowej Eric Chahi wpadł oglądając Amigową wersję Dragon's Lair. Dawała ona gwarancję niewielkiego zużycia pamięci nawet przy rozbudowanych animacjach.

Eric sięgnął także przy tworzeniu animacji (w szczególności w introdukcji) po technikę rotoskopową (przerabianie zarejestrowanego materiału filmowego tak, aby wyglądał na rysowany ręcznie). Poniżej obrazek prezentujący niektóre obiekty, biorące udział w nagraniu:


Co ciekawe, najpierw powstało intro gry. Dopiero później Eric rozpoczął prace nad pierwszym poziomem i projektowaniem całego jej przebiegu.

Prace nad Another World zajęły w sumie dwa lata. Stąd slogan, którym reklamowano grę: "Stworzenie Ziemi zajęło 6 dni. Another World wymagał dwóch lat."

Gra w Europie ukazała się pod nazwą Another World. W wersji amerykańskiej, by uniknąć ewentualnych sporów z producentem popularnej telenoweli o tym samym tytule, zmieniono ją na Out of this World (co ciekawe, serial sci-fi o takiej nazwie też był w tym czasie na antenie). Japończycy z kolei poznali grę pod tytułem Outer World.

Gra ukazała się na wiele platform, a poszczególne wersje nieco się od siebie różniły. Pierwsza wersja była przeznaczona na Amigę - miała najlepszy dźwięk, ale była krótsza od pozostałych i słabo przetestowana, co przekładało się na grywalność. Wersja na Atari ST była identyczna, choć z gorszą grafiką i dźwiękiem.

Dosowa wersja PC była już rozbudowana o dodatkowy poziom, podobnie jak analogiczna wersja na Maca (ta jednak obsługiwała wyższą rozdzielczość). Wersja pod Windows ukazała się w 1995 roku. W 2006 roku Eric wydał "zremasterowaną" wersję jubileuszową, w pełni kompatybilną z Windowsem XP i dostosowaną do możliwości nowszych komputerów, przy zachowaniu charakteru oryginału. Można w niej też uzyskać efekt identyczny z pierwotną wersją gry.

Wersje na konsole SNES i Sega Mega Drive (1992) miały wzbogaconą warstwę muzyczną - Eric po długich bojach wywalczył żeby nie usunięto przy tym pierwotnej muzyki Jeana-Francois Freitasa. Dodatkowe motywy muzyczne skomponował Charles Deenen. Gra miała być trudniejsza od pierwowzoru, zatem dodano więcej zagrożeń (dodatkowi strażnicy, strumienie gorącego powietrza itp.). Polityczna poprawność spowodowała też, że z gry usunięto treści "erotyczne" (kąpiące się samice obcych), a krew przebarwiono na zielony kolor.



W wersji 3DO wektorowe tła zastąpiono ręcznie rysowanymi, ale sam Eric nie był zadowolony z uzyskanego efektu. Stwierdził, że w ten sposób zachwiano estetyczną równowagę pomiędzy postaciami, a lokacjami, co sprawiło, ze te pierwsze wydają się płaskie. Muzyka Freitasa została usunięta i zastąpiona zupełnie inną ścieżką dźwiękową. Poniżej porównanie wersji oryginalnej, tej z 3DO i jubileuszowej.


Wersja na Sega Mega-CD (1994) składała się z gry i jej sequela, umieszczonych na jednej płytce. Muzyka została nagrana od nowa, tym razem przez Jeana-Francois Freitasa. Wspomniany sequel, zatytułowany Heart of Alien, wzbudził kontrowersje wśród graczy i samych twórców. Eric, któremu Interplay zaproponował stworzenie kontynuacji Another World, nalegał by powtórzyć w nim fabułę z części pierwszej, ale ukazać ją oczami towarzysza Lestera, obcego. Wydawca nie chciał jednak eksperymentować, więc skończyło się na stworzeniu klasycznego sequela, choć tym razem z obcym w roli głównej. Gra nie zyskała wielkiego uznania, nigdy nie "wyszła" poza platformę Sega Mega-CD, a duża część fanów ostentacyjnie nie uznała "Serca Obcego" jako pełnoprawnej kontynuacji Another World.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.