Zapowiedź - Once Upon a Time in Japan: Earth
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Once Upon a Time in Japan: Earth
Davero, 13 czerwca 2007

Mam wrażenie, że miłośnikom przygodówek może się szykować nie lada gratka. Jak będzie, zobaczymy, bo Once Upon a Time in Japan: Earth pozostaje, jak na razie na dość wczesnym etapie tworzenia. Ale to, co już wiadomo, brzmi zachęcająco.

Pierwsze internet odwiedziły 3 screeny, i to one właśnie zwróciły moją uwagę na ten tytuł. Oto jeden z nich:

Poniżej zaś możecie oglądać wczesne szkice wykonane na potrzeby gry, zaprezentowane w pierwszym newsletterze, który ujrzał światło dzienne jakiś czas temu:


Mają coś w sobie, prawda? Ręcznie rysowana, bardzo specyficzna grafika... Wzorce animacji czerpane z twórczości Studia Ghibli... To może być spory atut. Mówi też co nieco o tym, w jakim klimacie może być utrzymana gra. Abborado Studios zapewnia na dodatek, że postara się ożywić prezentowane w grze sceny animacjami, które będą towarzyszyć rysowanym tłom.

Początkowo, jak twierdzą twórcy Earth miała być pierwszym epizodem w serii. W trakcie prac rozrosła się jednakże na tyle, żeby pozwolić na uznanie jej za samodzielną całość, opowiadającą własną historię. Nie znaczy to, że twórcy zrezygnowali z serii (trylogii najprawdopodobniej), nie - ale ta będzie, w tle jak sądzę, opowiadać historię kolejną, obok tych, dostępnych dla gracza w poszczególnych częściach.

Earth przeniesie nas do XVII-wiecznej Japonii, pozwalając wcielić się w Zenjiro - byłego samuraja poszukującego swej rodziny, który podczas podróży odkrywa, że otaczająca go rzeczywistość społeczna i polityczna nie do końca odpowiada ideałowi. Poruszająca opowieść i kreacja występujących w niej bohaterów mają być mocnym punktem gry. Twórcy zapewniają (zwłaszcza jeden z nich), że od lat są miłośnikami historii i kultury kraju kwitnącej wiśni, i będą starali się oddać jej specyfikę zgodnie z rzeczywistością; a inspiracją dla serii były m.in. filmy Akiry Kurosawy, stawiające na oddanie historycznego realizmu właśnie, nie na fantastyczny blichtr. Bardzo się cieszę na poważną historię opowiedzianą "na serio" i trzymam Abborado Studios za słowo!

W oddaniu oryginalnego klimatu opowiadanej historii ma pomóc to, że wszystkie postacie będą mówiły po japońsku. Producent przewiduje inne wersje językowe, ale japońska ma być obecna do wyboru w każdym wydaniu. Ścieżka dźwiękowa ma być zaś połączeniem tradycyjnej muzyki japońskiej wygrywanej na tradycyjnych instrumentach z nowoczesnością. Hmm...

Szerzej zainteresowanym, co mają do powiedzenia Ben Keeney i Jared Morante - odsyłam do wywiadu (dostępny też w języku niemieckim). Oprócz niektórych informacji podanych już powyżej można tam poczytać i o wizji, jaka przyświeca założycielom Abborado Studios w pracy nad ich grami. A mają ją zakrojoną na naprawdę szeroką skalę, chcąc rozbudowywać serię w różnych kierunkach, zapoznając graczy z rozmaitymi aspektami historii i kultury Nipponu.

Dla miłośników przygodówek nie bez znaczenia będzie też informacja, że za osobę, która wywarła na niego największy wpływ odnośnie do filozofii tworzenia gier Ben uważa... Jane Jensen. W powoływanym wywiadzie mówi: "Jej gry są tak bogate jeśli idzie o prezentowane charaktery i otoczenie, uwielbiam sposób w jaki wplata ona historię do swoich opowieści". A Jared dodaje: "Sprawą dla nas naprawdę istotną jest to, żeby zagadki miały sens [nie były dziwaczne - dop. mój] (...) Wszystko zostało tak pomyślane, żeby pasowało do ducha tamtych czasów".

Zagadki w większości mają być związane z używaniem zgromadzonych przedmiotów (choć twórcy przewidują "znaczące wyjątki"). Autorzy obiecują wiele miejsc do oglądania, wiele przedmiotów do zbadania i zabrania oraz sporo czynności, które za ich pomocą będzie można wykonać. Rozgrywka - typowo dla gier skupionych na opowiadaniu określonej historii - będzie liniowa, niemniej gracz ma mieć dostęp do kilku zagadek jednocześnie, dysponując swobodą w zakresie wyboru kolejności mierzenia się z nimi.

Jeśli idzie natomiast o interfejs i styl rozgrywki Earth ma być klasycznym trzecioosobowym point'n'clickiem. Panowie z Abborado zapewniają też, że nie przewidują urozmaicania (które często kończy się "urozmaicaniem") rozgrywki elementami zręcznościowymi itp.

Wydanie gry planowane jest przy końcu tego roku. Ma ukazać się ona na PC-tach oraz na Nintendo Wii, której kontrolerem twórcy są zafascynowani. Jak na razie, czekam z niecierpliwością, bo ze słów przedstawicieli Abborado wynika, że są pasjonatami i tematu, którego się podjęli, i gier przygodowych.

TUTAJ możecie zobaczyć oficjalną stronę Earth, której wygląd i brzmienie sympatycznie wprowadzają w klimat, który - mam nadzieję - będzie miała sama gra. Nie zapomnijcie wejść na nią zarówno za dnia, jak i w nocy. Niespodzianka! :)

Jeśli gra Cię zainteresowała i chcesz dowiedzieć się o niej czegoś więcej, bądź sam(a) masz nowe informacje na jej temat, albo po prostu chcesz podzielić się wrażeniami, zajrzyj do tego tematu na naszym forum dyskusyjnym.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.