Encyklopedia - Zork I: The Great Underground Empire
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Zork I: The Great Underground Empire


Producent: Infocom
Wydawca: Infocom
Wydawca PL: Optimus-Bis
Premiera: 1980
Premiera PL: 1998
Wersja PL: brak
Nośnik: 1 dyskietka, później również dystrybucja internetowa
Wymagania: minimalne

Zobacz też: Sheldon Cooper lubi Zorka
Gry powiązane: Zork II, Zork III, Enchanter, Sorcerer, Wishbringer, Spellbreaker, Beyond Zork, Zork Zero: The Revenge of Megaboz, Return to Zork, Zork Nemesis: The Forbidden Lands, Zork: Grand Inquisitor, Zork: The Undiscovered Underground

"You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here." Tymi właśnie słowami (będącymi chyba najsłynniejszym opisem w historii komputerowej rozrywki) rozpoczyna się Zork, jeden z najgłośniejszych tytułów doby przygodówek tekstowych, nazywanych "interactive fiction". Zapoczątkował on niezwykle popularną serię, która odrodziła się po latach jako gry już w pełni multimedialne.

Gra jest osadzona w fantastycznym świecie potraktowanym z przymrużeniem oka, znajdziemy tu odniesienia do mitologii i przeróżnych legend. Fabuła do skomplikowanych nie należy - jako poszukiwacz przygód stajesz u progu białego domku, stanowiącego wejście do starożytnego kompleksu korytarzy Wielkiego Podziemnego Imperium. Będziesz musiał wykazać się nie lada pomysłowością by uniknąć przeróżnych niebezpieczeństw i wydrzeć labiryntom ukryte skarby.

Zork to tekstówka w czystej postaci, bez dźwięku ani obrazków. Polecenia wydajemy za pomocą klawiatury, a ich interpreter jest dość rozbudowany. Rozgrywka jest jak na grę tekstową dość nieliniowa, a pewne wydarzenia mają charakter losowy. Podczas zabawy warto szkicować sobie mapki, bo labiryntów jest tu sporo, co nie ucieszy zapewne większości graczy. Gra umożliwia nam zapisywanie stanu gry, wszystkie nasze posunięcia są podliczane, a właściwe działania punktowane. W Zorku można "zginąć", choć skutkuje to zwykle przeniesieniem nas do odległej lokacji. Pojemność naszego ekwipunku jest limitowana, więc tylko właściwe rozplanownie wędrówek zaoszczędzi nam niepotrzebnego biegania. Rozczarować może też zakończenie gry, które sprowadza się do... wyjścia do DOSa.

W 1996 roku ukazał się remake gry na konsole Playstation i Saturn. Posiadał on już grafikę, muzykę i wiele "nowoczesnych" udogodnień, takich jak menu komend, automapa, róża wiatrów służąca do poruszania się itp. Jedyną barierą może być język, bo gra ukazała się... tylko w wersji japońskiej.

Aegnor
Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.