Encyklopedia - Return to Zork
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Return to Zork


Producent: Infocom
Wydawca: Activision
Wydawca PL: CD Projekt
Premiera: 1993
Premiera PL: 1994
Wersja PL: brak
Nośnik: 10 dyskietek lub 1 CD
Wymagania: PC 386, 4MB RAM

Gry powiązane: Zork I, Zork II, Zork III, Enchanter, Sorcerer, Wishbringer, Spellbreaker, Beyond Zork, Zork Zero: The Revenge of Megaboz, Zork Nemesis: The Forbidden Lands, Zork: Grand Inquisitor, Zork: The Undiscovered Underground
Zobacz też: demo, trailer #1, trailer #2, ścinki

Return to Zork to reaktywacja kultowej serii, w nowej, mocno "multimedialnej" oprawie i już pod szyldem Activision. Fabuła, jak na Zorki przystało, zaczyna się dość niespodziewanie - otóż właśnie wygrałeś w loterii kupon na wycieczkę do Doliny Wróbli magicznej krainy Zork. Na miejscu okazuje się jednak, że nikt Cię nie wita, Dolina owszem jest, ale Sępów, cała okolica wykazuje anormalną tendencją do znikania, a mieszkańców trapią senne koszmary. Już pobieżne dochodzenie zdaje się wskazywać, że za wszytkie te nieszczęścia odpowiedzialny jest mroczny byt imieniem Morfeusz. Oczywiście nikt tak znakomicie nie nadaje się do tępienia zła, nadstawiania karku i ratowania krainy, jak Bogu ducha winny bohater. A zatem do dzieła!

Oprawa i filozofia gry przeszła zasadniczą przemianę - nie tylko mamy tu grafikę (w postaci zdigitalizowanych bohaterów i wygenerowanych komputerowo lokacji), ale wręcz pełni ona w grze rolę zasadniczą, bo Return to Zork jako pierwsza pozycja z cyklu Zork tekstówką już nie jest. Tkwi natomiast mocno w "tekstówkowych" korzeniach, przez co do dyspozycji gracza pozostawiono ikonkowy interfejs obrazujący szereg działań (innych dla każdego obiektu), nierzadko dziwacznych i nielogicznych, dostępnych dla gracza, co ma dawać poczucie pewnej swobody decyzyjnej znanej z poprzednich odsłon serii. Świat postrzegamy z perspektywy pierwszej osoby, a poruszamy się skokowo za pomocą myszki. Zagadki nie należą do najbardziej zdroworozsądkowych, mamy tu system punktacji poczynań gracza, warto też dodać, że zginąć jest bardzo łatwo, podobnie jak zablokować się podczas gry, uniemożliwiając sobie jej ukończenie. Ciekawym elementem gry jest aparat fotograficzny i dyktafon, które umożliwiają nam rejestrację dowolnych rozmów osób czy miejsc, by móc następnie o nie wypytać kolejne napotkane osoby.

Gra ukazała się w wersji dyskietkowej i w wersji CD. Ta pierwsza została w stosunku do wydania na srebrym krążku okrojona z większości pre-renderowanych filmików i digitalizowanych wstawek, które zastąpiono zmyślnie animowanym zdjęciami. Co ciekawe, nie wycięto z niej głosów postaci, choć ich jakość jest gorsza niż na płycie kompaktowej.

Aegnor
Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.