Encyklopedia - Mentor
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Mentor


Producent: Art4
Wydawca: Marksoft
Wydawca PL: Marksoft
Premiera: 1994
Premiera PL: 1994
Wersja PL: kompletna
Nośnik: 5 dyskietek
Wymagania: Amiga 500

Gry podobne: Misja Harolda

Mentor to debiut kilkuosobowego łódzkiego studia Art4 na polu amigowych przygodówek i jednocześnie pierwsza polska gra przygodowa na komputery 16-bitowe, mogąca uchodzić za profesjonalną produkcję. Protagonistą jest średnio rozgarnięty młodzieniec o swojsko brzmiącym imieniu Roman, który z obskurnej kamienicy chce się wyrwać do wielkiego świata showbiznesu i z własnym zespołem podbić rynek muzyczny. W gruncie rzeczy wszystko wskazuje na to, że mu się to już udało, gdyż grę otwiera wywiad z osławioną grupą, a sama rozgrywka ma charakter retrospekcji. Roman musi więc odnaleźć i przekonać do siebie muzyków, z którymi będzie w stanie osiągnąć wymarzony cel.

Mentor to dość typowy przedstawiciel gatunku "wacky adventures", a zatem nie należy się dziwić, gdy bohaterowi przyjdzie zagrać w koszykówkę z ufoludkiem lub w narkotycznej wizji odwiedzić dyskotekę dla Buszmenów. Poczynania bohatera śledzimy z perspektywy trzeciej osoby, a wydawaniu poleceń służy dość typowy interfejs "point & click" w całości obsługiwany myszką. Okno ekwipunku ulokowane jest u dołu ekranu i zawiera tylko nazwy przedmiotów, bez ich graficznego odwzorowania. Oprawa graficzna nie poraża ilością barw, ale ma w sobie charakterystyczny sznyt, zauważalny zresztą w kolejnych grach tego studia (m.in. Misja Harolda). Na dobrodziejstwo głosów postaci nie mamy co liczyć, ale rozgrywkę uprzyjemnią nam zróżnicowane i wpadające w ucho utwory muzyczne. W pierwszej fazie gry teren naszych poczynań jest ograniczony każdorazowo do jednej/dwóch sąsiadujących ze sobą lokacji, dopiero w dalszym etapie rozgrywki otwierają się przed naszym bohaterem bardziej rozbudowane scenerie. Na rozmowy przez większość gry nie mamy wpływu (jedynie je inicjujemy), poza dwoma sekwencjami, gdzie kluczem będzie właściwy wybór kwestii dialogowych. Szczególnie przy wieńczącym grę dialogu trzeba się mieć na baczności, gdyż zawiera on pytanie z dziedziny podstaw muzykologii, a pomyłka skutkuje definitywną porażką - warto więc zawczasu nagrać stan rozgrywki. A trzeba zaznaczyć, że system zapisywania postępów w grze rozwiązano w Mentorze w bardzo uciążliwy sposób, gdyż gracz musi pamiętać nazwy z poszczególnymi zapisami, nie mając możliwości wyświetlenia ich listy.

Aegnor
Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.