Encyklopedia - Machinarium
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Machinarium


Producent: Amanita Design
Wydawca: Amanita Design
Wydawca PL: IQ Publishing
Premiera: październik 2009
Premiera PL: luty 2010
Wersja PL: jest
Nośnik: 1 CD
Wymagania: procesor 1GHz, 256MB RAM

Gry podobne: Pełna Rura, The Neverhood
Zobacz też: demo, trailer #1, trailer iPad, iPad2 i Machinarium

Świat robotów przestaje być dla głównego bohatera Machinarium miejscem przyjaznym i bezpiecznym, gdy pewnego razu zostaje on, wbrew swej woli, schwytany i wyrzucony na złomowisko położone na bezkresnej pustyni, poza granicami robociej metropolii. Cóż kryje się za tak bezdusznym potraktowaniem małego blaszanego? Czy jako przestarzały model został przez robocie społeczeństwo zastąpiony nowocześniejszą jednostką? A może to kara za przestępstwo, którego się dopuścił? Nic z tych rzeczy. Sprawa okazuje się o wiele bardziej złożona i... wybuchowa.

Machinarium to pierwsza w pełni komercyjna przygodówka Jakuba Dvorsky'ego - założyciela studia Amanita Design, autora Samorostów i kilku mniej znanych gier przeglądarkowych utrzymanych w podobnej stylistyce. Mimo oczywistych różnic w oprawie i objętości, Machinarium nie różni się pod względem technicznym od wcześniejszych produkcji Amanity. Również bazuje na technologii Flash, a co za tym idzie interfejs gry nie uwzględnia prawego przycisku myszy (jego kliknięcie wywołuje charakterystyczne flashowe okienko, nie związane z grą). Inną cechą interfejsu Machinarium jest to, że główny bohater "dostrzega" tylko przedmioty znajdujące się w zasięgu jego wielofunkcyjnych kończyn, a nie jak w większości przygodówek point & click w obrębie całej widocznej lokacji.

Szczegóły dotyczące fabuły, motywacje i cele głównego bohatera poznajemy stopniowo, głównie poprzez charakterystyczne obrazkowo-animowane dymki ukazujące się nad głowami postaci w chwilach, gdy mają coś do przekazania. Mieszkańcy świata Machinarium używają swojego własnego języka (mają nawet własny alfabet), w związku z czym gra pozbawiona jest jakichkolwiek dialogów i innego tekstu. Wśród zadań do wykonania, oprócz klasycznych zagadek inwentarzowych, pojawia się również sporo łamigłówek (w tym parę układanek typu "slider") oraz kilka prostych mini-gier zręcznościowych. Z myślą o graczach "casualowych" w grze zaimplementowano nie rzucający się w oczy system podpowiedzi, a nawet... pełny opis przejścia (w formie zniszczonej robociej księgi).

Elum
Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.