|
The Act
Przygodoskop, styczeń 2011
|
Dobroduszny Edgar wraz z młodszym bratem Wallym pracuje jako sprzątacz w miejskim szpitalu. Niestety, zamiast w pełni poświęcać się zawodowym obowiązkom, Edgar przez większość czasu musi pilnować fajtłapowatego Wally'ego, który co chwila ściąga na siebie nowe kłopoty. W dodatku, gdy pewnego razu bohater zakocha się w seksownej pielęgniarce Sylwii, praca przestanie mieć dla niego jakiekolwiek znaczenie. Postanowi zrobić wszystko, aby wybranka odwzajemniła jego uczucie. Nawet jeśli szanse na to są jak jeden do miliona.
The Act to jedyny w swoim rodzaju animowany film interaktywny, nieco kojarzący się z popularnymi w latach 80-tych produkcjami takimi jak Thayer's Quest, Dragon's Lair i Space Ace. Tym co stanowi o wyjątkowości The Act jest przede wszystkim oryginalny sposób prowadzenia rozgrywki. W typowych filmach interaktywnych wpływ na przebieg gry jest zwykle mocno ograniczony - gracz w określonych momentach może wybrać jedną z zaproponowanych przez twórców ścieżek rozwoju fabuły, jednak w gruncie rzeczy nie ma większego wpływu na to co dzieje się na ekranie. Twórcom The Act udało się stworzyć złudzenie większej kontroli nad obserwowanymi wydarzeniami - gracz w czasie rzeczywistym manipuluje zaimplementowanymi przez twórców animacjami bohatera, na co z kolei dynamicznie reagują wszystkie postacie niezależne. Na przykład, jeśli bohater będzie niewłaściwie zachowywać w obecności innych postaci (np. zacznie znienacka śmiać się lub gwałtownie wymachiwać rękami), nie uda mu się osiągnąć zamierzonego rezultatu i tym samym popchnąć fabuły do przodu.
Całość składa się w sumie z trzech aktów. Każdy z nich podzielony jest na niezależne sceny. Warto podkreślić, że w The Act nie usłyszymy żadnych dialogów. Postacie porozumiewają się za pomocą mowy ciała, swoistej pantomimy, którą należy bacznie obserwować, aby pomyślnie ukończyć grę. Ważną rolę odgrywa też muzyka, która podobnie jak zachowania postaci dynamicznie reaguje na nasze decyzje (trochę jak w klasycznych przygodówkach LucasArts korzystających z systemu iMuse). Oprawa graficzna jest w stu procentach dwuwymiarowa. Wszelkie tła i ręcznie rysowane animacje przygotowane zostały przez zwerbowanych z Walt Disney Animation Studios profesjonalnych rysowników i animatorów, którzy pracowali nad grą przez kilkanaście miesięcy.
Warto dodać, że prace nad The Act ukończone zostały już w 2006 roku. Początkowo, wzorem klasycznych interaktywnych animacji Rick Dyera, gra miała ukazać się jedynie w wersji na stacjonarne automaty coin-up. Ponieważ jednak ta przestarzała metoda dystrybucji okazała się kompletnym niewypałem, do oficjalnej premiery wówczas nie doszło. Co więcej, deweloper (Cecropia) w 2008 roku zawiesił działalność. Niespodziewana reanimacja The Act (pod szyldem React Entertainment) w 2012 roku zaowocowała wydaniem gry na urządzenia przenośne z systemem iOS (iPhone, iPod, iPad)
Elum |
|
|