Masz ochotę podzielić się przemyśleniami na temat skończonej niedawno przygodówki? Chcesz przekonać innych, że Kosmopolska jest lepsza od Samorosta? Ten dział nadaje się do tego idealnie.

Moderatorzy: Elum, aegnor, jackowsky, jarecki83

Awatar użytkownika
Elum
Posty: 2535
Rejestracja: pt 18 lut 2005, 18:52
Lokalizacja: Schwientochlowitz

Get Lamp - link do pirackiej wersji!

Post autor: Elum »

Naprawdę jest link do pirackiej wersji. :gugu: Ale wątek założyłem z innego powodu. Znokautował mnie opis powtarzający się na stronach torrentowych, na których film został udostępniony. Na wypadek gdyby kiedyś zniknął, wkleję tutaj. Warto zachować dla przyszłych pokoleń:
Dokument przedstawia porównanie lampy do komputera. Czym jest lampa, czym jest komputer, kontrola jednego a drugiego. Oglądając dowiemy się więcej.
Parafrazując ciotkę Kwiatkowską z "Rozmów Kontrolowanych" - trzeci raz to czytam i nie rozumiem. :)

BTW, jeśli ktoś chce sobie mimo wszystko film ściagnąć, to radzę poszukać konkretnej wersji, którą kiedyś na oficjalnym blogu "polecił" Jason Scott. Wersja dostępna pod linkiem, który wkleiłem wyżej, może być błędna.
Awatar użytkownika
Virgo C.
Posty: 1208
Rejestracja: pt 18 lut 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Virgo C. »

Jestem w szoku, że autorzy wpisów torrentowych potrafią coś samemu o zamieszczanym pliku napisać (pomijając już to jak głupie ich wypociny są). Do tej pory widziałem głównie kopiowane na potęgę wpisy z gry-online i filmwebu (a czasami Przygodoskopu) :niesmialy:
Mądrość nie z wiekiem przychodzi, a prawość nie tylko starcom jest znana
Obecnie gram: Back to the Future, Ratchet&Clank:4za1
Ostatnio ukończona: Costume Quest
Ostatnio przeczytane: Filip L. Tyrmand
Awatar użytkownika
Elum
Posty: 2535
Rejestracja: pt 18 lut 2005, 18:52
Lokalizacja: Schwientochlowitz

Post autor: Elum »

No tak, tym razem autorzy wpisów torrentowych mieli problem, bo film w polskojęzycznym internecie praktycznie nie istnieje. Musieli więc coś napisać samodzielnie. :lol:
Awatar użytkownika
Ascovel
Posty: 277
Rejestracja: pn 02 lut 2009, 17:55
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Ascovel »

"Full rip" Snakes of Avalon też już widziałem krąży po stronach torrentowych. Jendak na rodzime jeszcze chyba nie trafił.

A szkoda - chętnie przeczytałbym tego typu opisy jak do "Get Lamp". Np. "Gra przedstawiająca próby wejścia do butelki podejmowane przez niebieskiego węża..."
Awatar użytkownika
jackowsky
Posty: 2299
Rejestracja: wt 22 lut 2005, 10:43
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: jackowsky »

A propos opisów. Gdy przypominałem sobie Broken Swordy (i stwierdzałem, że tak na prawdę nic nie pamiętam ;) ) naszła mnie myśl. Może przydałyby się streszczenia przygodówek?
Ostatnio skończone: Monolith PL (80%), Baldur's Gate 3 PL (80%), Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit PL (60%), Alter Ego PL (50%), Boxville (60%)
Awatar użytkownika
Virgo C.
Posty: 1208
Rejestracja: pt 18 lut 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Virgo C. »

jackowsky pisze:Może przydałyby się streszczenia przygodówek?
Już je mamy, nazywają się solucje/poradniki ;)
Mądrość nie z wiekiem przychodzi, a prawość nie tylko starcom jest znana
Obecnie gram: Back to the Future, Ratchet&Clank:4za1
Ostatnio ukończona: Costume Quest
Ostatnio przeczytane: Filip L. Tyrmand
Awatar użytkownika
jackowsky
Posty: 2299
Rejestracja: wt 22 lut 2005, 10:43
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: jackowsky »

Virgo C. pisze:
jackowsky pisze:Może przydałyby się streszczenia przygodówek?
Już je mamy, nazywają się solucje/poradniki ;)
Nie, nie. W solucjach/poradnikach nacisk jest położony na tym co i jak należy zrobić, a fabuła to (o ile jest) ledwie dodatek.
Ostatnio skończone: Monolith PL (80%), Baldur's Gate 3 PL (80%), Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit PL (60%), Alter Ego PL (50%), Boxville (60%)
Awatar użytkownika
Ascovel
Posty: 277
Rejestracja: pn 02 lut 2009, 17:55
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Ascovel »

Pamiętam, że jak nie miałem jeszcze PC-ta, to czytywałem namiętnie solucje przygodówek w Secret Service'ach starając się sobie wyobrazić, jak mogą wyglądać na żywo te opisywane gry. :)

Przy okazji, właśnie nieopatrznie zauważyłem, że naprawdę wysoka oceniasz Gray Matter, jackowsky...
Madzius888
Posty: 398
Rejestracja: pn 16 lip 2007, 13:22
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Post autor: Madzius888 »

:) A propo tego, co mówił jackowsky, to na przygodówkach tez podjęto ten temat.

http://forum.przygodowki.pl/ogolne-dysk ... erowy.html

Jestem jak najbardziej za taką inicjatywą :)
Awatar użytkownika
jackowsky
Posty: 2299
Rejestracja: wt 22 lut 2005, 10:43
Lokalizacja: Chorzów

Post autor: jackowsky »

Nie byłem na tym forum. Przysięgam. :)
Ostatnio skończone: Monolith PL (80%), Baldur's Gate 3 PL (80%), Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit PL (60%), Alter Ego PL (50%), Boxville (60%)
Awatar użytkownika
Ascovel
Posty: 277
Rejestracja: pn 02 lut 2009, 17:55
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Ascovel »

Najnowszy link do pirackiej wersji!

Tzn. wygląda na to, że teraz można cały film legalnie obejrzeć na YouTubie dzięki sponsoringowi samego Googiela:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... RhbcDzbGSU
Awatar użytkownika
Elum
Posty: 2535
Rejestracja: pt 18 lut 2005, 18:52
Lokalizacja: Schwientochlowitz

Post autor: Elum »

Nie spodziewałem się, że film trafi na YouTube. Warto skorzystać z takiej okazji.
Awatar użytkownika
Ascovel
Posty: 277
Rejestracja: pn 02 lut 2009, 17:55
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Ascovel »

Właśnie obejrzałem Get Lamp do końca. Jest w nim kilka (dosłownie kilka) ciekawych informacji porozrzucanych tu i ówdzie, ale muszę powiedzieć, że jako całość film jest dla mnie dużym rozczarowaniem. Opowieści o historii gatunku, anegdot o produkcji konkretnych tytułów i reakcjach na nie graczy praktycznie nie ma tu w ogóle. Jest za to ogrom narzekań dawnych (i nowych) twórców na temat tego, że gracze wolą gry graficzne i nie doceniają możliwości tekstu, a w dalszej części pojawiają się też narzekania na zagadki w grach, że tak naprawdę są już ze swej natury nieciekawe i do niczego. Mnóstwo chaotycznie zmontowanych serii krótkich wypowiedzi na tematy typu "nikt nie lubi labiryntów", czy "kiepskie darmowe tekstówki", z których rzadko da się odcedzić choćby jedną wartościową informację.

Generalnie brak porządkującej całość struktury i pomysłu, o czym ten film ma tak naprawdę być. W niekorzystnym świetle zostali też zaprezentowani sami designerzy. Po takiej "zachęcie" w życiu nie sięgnąłbym po żadną tekstówkę. Niepomiernie ciekawsze dyskusje na temat gatunku i lepszy obraz na temat historii Interactive Fiction można znaleźć w internetowych wywiadach z pojedynczymi twórcami.
Awatar użytkownika
Elum
Posty: 2535
Rejestracja: pt 18 lut 2005, 18:52
Lokalizacja: Schwientochlowitz

Post autor: Elum »

Dużo wymagasz od jednego (jedynego) filmu. Ja będę się upierał, że Get Lamp zahacza temat od ciekawej strony. Oczywiście można by to zrobić inaczej, tak jak proponujesz. Ale czy wtedy film byłby bardziej czytelny i zrozumiały? Obawiam się, że anegdoty i inne ciekawostki to wyższa szkoła jazdy. To już raczej materiał dla widzów, którzy o tekstówkach co nie co wiedzą. Tymczasem autor chciał przecież przybliżyć temat również osobom, które nie mają o nich bladego pojęcia.

BTW, zdaje się, że razem z filmem powstał jeszcze osobny, dodatkowy segment wyłącznie o Infocomie. Przypuszczam, że może właśnie tam trafiło sporo informacji bardziej konkretnych, na temat konretnych gier:
ktoś na Wikipedii pisze:Included in the bonus footage is a nearly 50-minute documentary about Infocom, the best-known commercial publisher of interactive fiction.
A z tym narzekaniem. Akurat twórcy tekstówek mają powody do narzekania. To przecież gatunek, przy którym dziś nawet klasyczne przygodówki (graficzne) wydają się mega popularne i mainstreamowe. :P
Awatar użytkownika
Ascovel
Posty: 277
Rejestracja: pn 02 lut 2009, 17:55
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Ascovel »

Pozostaję przy swojej odmiennej opinii na temat jakości realizacji filmu, chociaż ten 50-minutowy film o samym Infocomie rzeczywiście może być dużo ciekawszy.

Za to w przeciwieństwie do samego Get Lamp bardzo podobały mi się wypowiedzi reżysera po projekcji. Ciekawiej zdołał się podczas nich zaprezentować jako osoba i twórca niż przedstawił w filmie autorów Interactive Fiction. Jednak także i anegdoty o IF, jakie poza filmem przytaczał były barwne, pełne informacji i przyjemnie się słuchało. Mój wniosek jest taki, że gość chyba nie najlepiej radzi sobie z przeprowadzaniem wywiadów do kamery albo selekcją z nich materiału, a film prawie w całości na takich wypowiedziach oparł (co być może nie było najlepszym pomysłem).
Elum pisze: A z tym narzekaniem. Akurat twórcy tekstówek mają powody do narzekania. To przecież gatunek, przy którym dziś nawet klasyczne przygodówki (graficzne) wydają się mega popularne i mainstreamowe. :P
Uważam, że jednak przesadzili - zarówno z rozmiarem swojego rozgoryczenia (ale to już kwestia selekcji materiału przez reżysera), brakiem jakiegokolwiek odniesienia do kontynuowanego przecież nurtu przygodówek, jak i usilnymi sugestiami, że tekst posiada mistyczne właściwości wytwarzania bezkonkurencyjnych grafik w wyobraźni. Najbardziej mi to nie pasuje do słynnych gier Infocomu, w których opisy lokacji były niesamowicie suche i zdawkowe, bo gry musiały się mieścić na ówczesnych nośnikach (co zresztą wyjaśniano w samym filmie).

No i właśnie, narzekania i podsumowania w temacie IF nie mają według mnie specjalnego sensu bez odniesienia do graficznych przygodówek, które są przecież tekstówek bezpośrednią kontynuacją. Dlaczego część z rozmówców opuściła branżę, a część dalej tworzyła przygodówki, tylko już z grafiką? Jak bardzo zmieniła się dla nich natura rozgrywki po dodaniu grafiki do tekstu? To pytania, na które powinny się w filmie pojawić odpowiedzi. Zamiast tego są dość bezsensowne pojedyncze odniesienia do FPP i MMO oraz wiele innych nieistotnych bzdur.
ODPOWIEDZ