Na początek dwie gry japońskiego producenta
Cinq Inc. Pierwszą ukonczyłem ponad dwa lata temu, drugą przed kilkoma dniami
Another Code: Two Memories (w Stanach jako
Trace Memory)
Producent - Cinq Inc.
Wydawca - Nintendo
Rok - 2005
GALERIA
http://www.tracememory.com/
Pierwsza gra przygodowa wydana na DSa i zapewne w jakimś stopniu narzucająca rozwiązania odnośnie wykorzystania dwóch ekranów i stylusa. Bardzo fajny klimat, interesująca fabuła, dość liczne choć zazwyczaj proste zagadki, całkowity brak elementów zręcznościowych. Swego czasu szerzej rozpisałem się na jej temat w recenzji więc zamiast się powtarzać, posłużę się
LINKIEM. Warto zagrać, choćby dla odprężenia po pecetowych łamaczach szarych komórek
Hotel Dusk: Room 215
Producent - Cinq Inc.
Wydawca - Nintendo
Rok - 2007
GALERIA
http://www.hoteldusk.com/
Kolejna gra Cinq pod pewnymi względami podobna do poprzedniczki, przynajmniej jeśli chodzi o sposób sterowania poczynaniami bohatera. Tym razem w roli głównej
Kyle Hyde - stylowo zmęczony i cyniczny jak należy ex-policjant a obecnie komiwojażer podróżujący po Stanach i rozpamiętujący zdradę jakiej dopuścił się jego partner ze służby - Bradley. W tytułowym, zapyziałym hotelu Hyde trafia na ślad Bradleya, poznaje też kilkanaście osób, zarówno z obsługi jak i spośród gości. Są to bardzo tajemnicze persony, mające niejasną przeszłość, czegoś lub kogoś poszukujące lub przed kimś uciekające. W Kyle'u odzywa się instynkt gliniarza, który prędzej umrze niż odpuści sobie przetrzepanie cudzych pokoi i zamęczanie wszystkich wścibskimi pytaniami. Dość szybko bohater a wraz z nim gracz zdaje sobie sprawę, że w jakiś sposób wszystkie osoby i wątki są ze sobą powiązane, nawet jeśli początkowo wydaje się to zupełnie nieprawdopodobne. Poplątane losy postaci wiążą się z kradzieżą dzieł sztuki, porwaniem, morderstwem i innymi ciemnymi sprawkami. Gros czasu spędzonego z grą to dialogi, w trakcie których Hyde wyciąga szczegóły z przeszłości rozmówców i powoli składa w całość elementy układanki. Zagadek jest niewiele, są niezbyt trudne, mimo to aż kilkanaście razy obejrzałem napis "Game Over". W trakcie swojego dochodzenia Hyde musi uważać na to co mówi i komu i gdzie próbuje myszkować. Jeśli zostanie przyłapany lub któraś z kluczowych postaci straci do niego zaufanie - koniec gry.
W trakcie gry DSa trzymamy bokiem, jak otwartą książkę. Wraz z charakterystycznym stylem grafiki ("ruchome obrazki"), dużą ilością tekstów i nieśpiesznym stylem rozgrywki powoduje to, że Hotel Dusk momentami bardziej przypomina jakiś interaktywny komiks niż grę. Zresztą tak właśnie określa się grę na jej oficjalnej stronie - jako
interactive mystery novel. Fabuła jest liniowa, jeśli zdarzają się momenty, w których gracz mogłby mieć wątpliwość co dalej robić bohater usłużnie mu to podpowiada "myśląc na głos". Na górnym (a więc w przypadku tej gry lewym) ekraniku mamy widok z oczu bohatera, na dolnym (prawym) ekranie obszar gry pokazany z góry. W trakcie rozmowy lewy ekran zarezerwowany jest dla Hyde'a, prawy - dla jego rozmówcy. Gra rewelacyjnie się prezentuje, te wszystkie miny, spojrzenia i gesty bohaterów - to trzeba zobaczyć, żeby docenić. Scenariusz trzyma, przynajmniej do pewnego momentu, wysoki poziom, fabuła jest odpowiednio zagmatwana. Niestety, choć zabrzmi to może absurdalnie ale gra jest za długa! Tę historię hollywoodzki scenarzysta zamknąłby w 2-godzinnym filmie, przez grę przedzierałem się około 20 godzin a od 2/3 długości błagałem o zakonczenie. W końcu poruszamy się wciąż po tym samym obszarze (dwa piętra hotelu, dwadzieścia parę pomieszczeń) i rozmawiamy z wciąż tymi samymi osobami więc żadne wielkie tajemnice nie wynagrodzą pojawiającego się w koncu uczucia znużenia. Było blisko naprawdę dobrej gry a tak jest po prostu tylko (aż?) nieźle.
Obie gry Cinq Inc. mają tajemniczy klimat, ciekawy scenariusz i w pełni wykorzystują mozliwości sprzętu (w Another Code korzystamy nawet z mikrofonu wbudowanego w konsolkę, a co). Są dość łatwe ale pytanie czy można to traktować jako zarzut w stosunku do gry, w którą z założenia gra się nie zawsze w warunkach sprzyjających głębokiemu skupieniu
Teraz dla odmiany przekonam się jak do tematu podchodzą producenci gier stricte pecetowych portując je na DSa - na tapetę biorę Runaway 2