Rzut okiem
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Na co warto rzucić okiem...
Elum, 30 maja 2006

Targi E3 przy wszystkich swoich zaletach mają niestety jedną podstawową wadę. Są, jakby to określił Bruce Springsteen "born in the USA", w związku z czym przygodówki traktują... w zasadzie to nie traktują ich w ogóle. Oczywiście autorzy tacy jak Charles Cecil, Benoit Sokal czy Bill Tiller z chęcią na E3 Expo wpadają. Problem w tym, że ich "obozy" znaleźć można najczęściej na peryferiach ogromnych hal, w toaletach, czasem w magazynie, lub jakimś zapomnianym garażu. Honorowe, najbardziej atrakcyjne pozycje zarezerwowane są, niezmiennie od lat, dla gigantów takich jak Electronic (f)Arts czy Micro$oft.

3...

W tym roku, spośród developerów przygodówek, najwięcej uwagi po raz kolejny (trzeci o ile mnie pamięć nie myli) skupił wokół siebie Ragnar Tornquist prezentując gotowego już Dreamfalla. I słusznie, bo sequel Najdłuższej Podróży, mimo że krótki, prezentuje się całkiem, całkiem. Choć z pewnością gra tysiąclecia to nie jest.

Nieszczęśników, którzy do tej pory Dreamfalla nie zakupili (i w jeden wieczór nie skończyli) ucieszy zapewne fakt, że wkrótce trafi on na półki większości polskich Media Marktów i innych punktów sprzedaży nie tylko dla idiotów. W polskiej wersji językowej, z Edytą Olszówką (April), Agnieszką Grochowską (Zoe), oraz Jarosławem Boberkiem (Kruk) w rolach głównych.

I jeszcze hint dla niecierpliwych. Jeśli nie chce Wam się czekać na recenzję Dreamfalla na Przygodoskopie (która z pewnością KIEDYŚ się pojawi ;)) polecam bardzo fajną nieoficjalną polską stronę w całości poświęconą przygodówkom ze stajni Funcom.

2...

Nie Infraworld i nie tym bardziej Fahrenheit 2 będzie kolejną (i podobno ostatnią przed Omikronem 2) grą Quantic Dream. Tajemniczy projekt, o którego istnieniu wiadomo było od kilku miesięcy nosi tytuł... Heavy Rain. Czy to już obsesja? Pewnie jeszcze nie. Na pewno natomiast tytuły meteorologiczne stają się powoli znakiem rozpoznawczym Quantic Dream.

A mówiąc troszkę bardziej serio. Zaprezentowany podczas E3 Expo 2006 film (można go pobrać na przykład z gametrailers.com) bardziej niż szczegóły fabularne zdradzał technologię, jaką tym razem QD zastosuje w swojej produkcji:

Wiadomo, że gra ma wykorzystywać moc konsol kolejnej generacji (najprawdopodobniej najpierw ukaże się na PS3, dopiero później na PC):

Ponadto David Cage chciałby przekroczyć kolejną barierę i na niespotykaną dotąd w grach komputerowych skalę pokazać (dosłownie) emocje bohaterów. Niestety na razie wychodzi to troszkę... przerażająco?

Czy tylko ja dostrzegam tu pewne cechy wspólne? ;)

Miejmy nadzieję, że do premiery Quantic Dream dopracuje jeszcze wszystkie szczegóły i Pani Główna Bohaterka przestanie wyglądać, jakby za chwilę miała zmasakrować tuzin pudelków.

1...

Jaka przygodówka poza Dreamfallem i Heavy Rain (zakładając, że będzie to przygodówka) mogła wzbudzić najwięcej zainteresowania na E3 2006? Odpowiedź brzmi - nowy Sam & Max według Telltale. To się nazywa mieć głowę do interesu! Z całym szacunkiem dla chłopaków, ale w życiu nie nazwałbym ich gry wydarzeniem targów. Być może gdyby Bone (dostępny jest już drugi epizod - The Great Cow Race) nie okazał się przeciętny, nisko budżetowy, a przy tym tak makabrycznie drogi...

A MOŻE BY TAK REMAKE MAŁPIEJ WYSPY?

Bill Tiller, który wciąż ma problemy za znalezieniem funduszy na produkcję A Vampyre Story, zastrzelił ostatnio fanów stwierdzeniem, że chciałby zaproponować LucasArts... produkcję remake'u The Secret of Monkey Island!

Miłośnicy komiksu Paco Vinka w tym momencie dostali zawału. Trzymamy kciuki za ich szybki powrót do zdrowia. Ja zawału nie dostałem, bo zwyczajnie staram się nie robić sobie nadziei. A już na pewno nie robię sobie nadziei dużej. Raczej jest ona średnia. Tak mniej więcej w rozmiarze biustu Kasi Cichopek.

IQ PUBLISHING NADRABIA ZALEGŁOŚCI...

...wydając za jednym zamachem całą serię doskonałych przygodówek Kheops Studio. I tak w przeciągu zaledwie dwóch miesięcy polską premierę zaliczyły kolejno Tajemnica Zaginionej Jaskini, Powrót na Tajemniczą Wyspę, Podróż na Księżyc. Ostatni do sklepów, w właściwie kiosków trafił Zakazany Manuskrypt, który na fali popularności przereklamowanego filmu Rona Howarda został podpięty do... nowego numeru Gali (można kupić od wczoraj).

Gra przygodowa dodatkiem do czasopisma dla kobiet? Strzał w dziesiątkę. Mimo, że takie rozwiązanie ma oczywiście pewne wady. Po pierwsze gra zniknie z kiosków wraz z pojawieniem się kolejnego numeru Gali, więc osoby, które przegapiły okazję będą musiały z zakupem czekać na ewentualną reedycję (lub polować na Allegro). Po drugie, gra reklamowana jest w kontekście wiadomego filmu, z którym w rzeczywistości nie ma nic wspólnego.

Z drugiej jednak strony, pełna wersja w czasopiśmie, niezwiązanym z tematyką gier, to najlepsza reklama jaka może przygodówkę spotkać. Nasi zachodni i wschodni sąsiedzi już dawno zauważyli, że gry przygodowe kupują nie tylko (BARDZO nie tylko) hardcore'owi gracze w przedziale 15 do 25.

CENEGA NIE MA ZAMIARU SPOCZĄĆ NA LAURACH...

...i po premierze Dreamfalla planuje zająć się kolejnymi, wyczekiwanymi przygodówkami AD 2006. Na pierwszy ogień pójdzie najprawdopodobniej Paradise, którego premierę na chwilę obecną Cenega przewiduje na okolice sierpnia. Następna w kolejce czeka nieukończona jeszcze Tunguska, która miejmy nadzieję, nie zaliczy zbyt dużego poślizgu i trafi na polski rynek równolegle z premierą na zachodzie. Trzymam kciuki.

BYŁ ANKH, BĘDZIE JACK KEANE

Ankh był pierwszą przygodówką niemieckiego studia Deck 13. Pierwszą, ale nie ostatnią. Kolejny ma być Jack Keane, wykorzystujący ten sam engine i nawet podobny styl oprawy graficznej. Planowana data premiery - początek 2007 roku.

Co ciekawe, równolegle z Jackiem Keanem Deck 13 kończy również drugą część/epizod Ankh zatytułowany Heart of Osiris. Światowa premiera (nie mylić z polską, o której nic nie wie jeszcze nawet Krzysztof Jackowski) ma nastąpić jesienią br.

VIMANA SHANKARA JEDNAK W 3D?

Miało być łudząco podobnie do Runaway, tymczasem autorzy Vimany Shankary (o której pisałem już w dziesiątym Rzucie Okiem) zadecydowali, że ich gra lepiej wyglądać będzie w 3D. Nowe screeny z gry znaleźć już można na jej oficjalnej stronie.

HOTEL POD POLEGŁYM ALPINISTĄ TEŻ PO LIFTINGU

Znana wcześniej (na przykład w szóstym Rzucie Okiem) jako At a Lost Climber, występująca aktualnie na rynku międzynarodowym pod tytułem Dead Mountaineer's Hotel przygodówka Akelli (developerem jest ukraińskie studio Electronic Paradise) w ciągu ostatniego roku zmieniła nie tylko tytuł. Można powiedzieć, że cała zmieniła się nie do poznania. Dosłownie. Ale chyba było warto. Tak wypieszczonych prerenderowanych lokacji żadna gra jeszcze nie miała:

Pod wrażeniem są również redaktorzy serwisu Gameguru Mania, po raz drugi zapraszając do rozmowy na temat gry dość dobrze poinformowanego przedstawiciela Akelli.

PATOLOGICZNIE...

...duże demo Pathologic (ponad 650MB!) jest już dostępne w sieci (między innymi tutaj). Można ściągnąć i przekonać się na własnej skórze czy warto czekać na polską premierę tej oryginalnej hybrydy.

CASSIUS PEARL, CZYLI PRAWIE JAK PSYCHONAUTS

Cassius Pearl - nowa, wyrazista, stylowa przygodówka francuskiej firmy Krysalide, której fani gatunku do tej pory nie mieli okazji poznać. Ale nie o tym chciałem. Chodzi o to, że Cassius Pearl pierwotnie miał być konsolową platformówką, o czym przedstawiciel Krysalide wspomniał w wywiadzie dla serwisu Gamasutra:

Gamasutra: What made you want to make a point and click game in this day and age?

Nicolas Magnier: In fact, the first concept of the game was a platform game on PlayStation 2. And we moved to the PC, and then to the point and click because it was easier to create, and easier to pitch to publishers.

Hmmm... Psychonauts? Tak mi się jakoś skojarzyło. Zupełnie nie wiem czemu ;)

PSYCHONAUTS, CZYLI TIM SCHAFER, CZYLI ZNOWU PRZYNUDZAM

Nabijanie się z Tima Schafera wywołuje u mnie ogromne poczucie winy, dlatego chwilę słabości chciałbym zrównoważyć informacjami o (kolejnych) sukcesach. Pierwszy z nich to nagroda w kategorii "Najlepsze Nowe Studio", którą ekipa Double Fine odebrała w czasie tegorocznej gali Game Developers Choice Awards.

Drugi to miejsce w rankingu najbardziej obiecujących developerów według serwisu Next Generation. Co ciekawe, na liście znalazł się jeszcze jeden osobnik znany z zamiłowania do przygodówek - Richard Hare (kiedyś Toonstruck, ostatnio Star Wars Episode III: Revenge of the Sith).

AL LOWE COŚ KRĘCI

Nowa gra Ala Lowe nie będzie przygodówką? Tylko klonem Magna Cum Laude? Hipokryta.

TRZY KILO PRZYGODÓWEK POPROSZĘ

Obrodziło ostatnio pełnymi wersjami w czasopismach, oj obrodziło. W miesiącu kwietniu Play umieścił na swoim cover CD pełną wersję Jazza i Fausta. W maju ten sam Play postanowił zainteresować graczy stosunkowo świeżymi jeszcze Chłopakami co płaczą. Albo nie płaczą? Wszystko jedno. Był też Sherlock Holmes i Tajemnica Srebrnego Kolczyka. W grę zagrać mogli czytelnicy majowego numeru czasopisma Komputer Świat GRY.

Za to w czerwcowym numerze CD Action (który teoretycznie powinien być jeszcze dostępny do sprzedaży, a w praktyce różnie to bywa) pełna wersja The Black Mirror. Jeśli ktoś jeszcze nie kupił, jest okazja.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.