Rzut okiem
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Prasowe reklamy przygodówek - katalog trzeci
Elum, 8 sierpnia 2011

Reklamy przygodówek z końca lat 90-tych (zainteresowanym czasami wcześniejszymi przypominam o katalogu pierwszym i/lub katalogu drugim) miały pewną charakterystyczną cechę - ukazywały się z ogromnym wyprzedzeniem. Bywało, że kampanie reklamowe gier startowały nawet kilkanaście miesięcy przed ich pojawieniem się w sklepach. Oczywiście powodem takich "falstartów" były najczęściej trudności z ukończeniem produkcji na czas, o czym świadczą m.in. zmieniające się daty premier widoczne na kolejnych reklamach niektórych gier.

Jedną z rekordzistek w tej dyscyplinie była bez wątpienia Of Light and Darkness - duża produkcja nieistniejącej już firmy Tribal Dreams, tworzona pod skrzydłami Interplay. Teasery Of Light and Darkness zaczęły pojawiać się w prasie... w 1996 roku, a więc dwa lata przed premierą! Prawie identycznie było w przypadku kolejnej wspólnej przygodówki Tribal Dreams i Interplay - Star Trek: Secret of Vulcan Fury, której reklamy oglądać można było już w 1997 roku. Różnica polega na tym, że Secret of Vulcan Fury już nie doczekała się premiery. Grę po cichu anulowano w 1999 roku.

Nieco przedwczesną kampanię reklamową dostała również Mask of Eternity od Sierry. Cztery enigmatyczne teasery gry trafiły do prasy w 1997 roku. Zanim Sierra ponownie zaczęła się ósmym King's Questem chwalić (w okolicach premiery) minął okrągły rok. Podobną strategię stosowała też firma Southpeak Interactive, która w 1997 roku rozpoczęła intensywną promocję swojej technologii Video Reality (wykorzystanej po raz pierwszy w Temujinie). Pomijam fakt, że w dzisiejszych czasach reklamowanie na taką skalę technologii/silnika dla przygodówek to kompletna abstrakcja. Chciałbym za to zwrócić uwagę na uwzględnioną w planach wydawniczych Southpeak 20,000 Leagues: The Adventure Continues - wówczas zapowiadaną na końcówkę 1998, ostatecznie anulowaną w 2000 roku.

Naturalnie nie sposób nie wspomnieć w takiej chwili o pewnej przygodówce firmy Blizzard. Jak ona się nazywała? Ironią losu jest, że z powodu typowego dla miesięczników o grach cyklu wydawniczego, reklama Warcraft Adventures w amerykańskim Computer Gaming World ukazała się po raz pierwszy (i siłą rzeczy ostatni) w numerze lipcowym (roku 1998). Dla przypomnienia - firma Blizzard ogłosiła wstrzymanie prac nad grą w maju, tuż przed targami E3.

PS. Podobnie jak za pierwszym i za drugim razem reklam na potrzeby artykułu szukałem przede wszystkim w Computer Gaming World, a wybrałem tylko te, które wydały mi się najciekawsze.

Blackstone Chronicles była ostatnią przygodówką legendarnej Legend Entertainment.

"On your mind forever after" - zaskakujący brytyjski teaser Broken Sworda II.

Autor(zy) reklamy Callahan's Crosstime Saloon najprawdopodobniej tworzyli swoje "dzieło" po omacku.

Dobrze znany fanom serii plakat promujący The Curse of Monkey Island.

Reklama Dark Side of the Moon miała kilka wariantów.

Eleganckie reklamy eleganckiej The Last Express.

Odważnych reklam trzeciego Gabriela Knighta trudno było nie zauważyć.

Zdesperowana Sierra próbuje wmówić graczom, ze ósmy King's Quest to przyszłość przygodówek.

Poczucie humoru twórców Koala Lumpur nie wszystkim przypadło do gustu.

Bijące po oczach, halucynogenne reklamy Morpheusa.

Of Light and Darkness - trzy kolejne teasery, dwa z siedmiu grzechów i... jedna rozkładówka.

Intrygujące teasery Rivena (pierwszy i drugi pochodzą z Computer Gaming World, czwarty z PC Gamera).

Bohaterowie pierwszej strony papierowego teasera Sanitarium mogą przyśnić się w nocy.

Krzykliwe reklamy The Space Bar miały kojarzyć się z tandetnym tabloidem.

S.P.Q.R. - kompletnie zapomniana gra, która w swoim czasie była bardzo intensywnie reklamowana.

"Coming this winter", "Coming this spring", czyli jak ewoluowała data premiery Secret of Vulcan Fury.

Temujin w dwóch odsłonach (na jedną lub na dwie strony).

Warcraft Adventures: Lord of the Clans - czas na nową perspektywę.

Niestety Mulder i Scully w tej przygodówce zagrali tylko epizody.

Video Reality razy trzy. Druga strona trzeciej reklamy ujawnia planowane daty premier kolejnych gier.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.