Rzut okiem - sierpień
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Rzut okiem - sierpień
Elum, sierpień 2013

...czyli kompilacja dezaktualizujących się nowinek mijającego miesiąca. Na deser - przypadkowy link gratis.

[2 SIERPNIA] THE DREAM MACHINE PO RAZ CZWARTY

Po raz czwarty i... nie przedostatni. Autorzy poklatkowej The Dream Machine zaskoczyli ostatnio na oficjalnym blogu informacją, że gra w ostatecznym kształcie składać się będzie nie z pięciu, tak jak od lat zapowiadali, a z sześciu rozdziałów. Czwarty rozrósł się na tyle, że podzielony został na dwie, samodzielne części. Chapter 4 w wersji przeglądarkowej od wczoraj można kupić za pośrednictwem oficjalnej strony. Wersja wygodniejsza (tzn. taka, którą można pobrać na dysk) w najbliższych godzinach/dniach ma trafić na platformę Steam. Chapter 5 (czyli de facto część druga Chapter 4) będzie "when it's done". Chapter 6 to w takim układzie wciąż bardzo odległa przyszłość.

[2 SIERPNIA] PIERWSZY MATERIAŁ WIDEO Z WHORE OF THE ORIENT

Wszystko wskazuje na to, że twórcy L.A. Noire się pomylili! Zamierzali stworzyć grę akcji na wzór serii Grand Theft Auto, tymczasem po premierze okazało się, że wyszła przygodówka. Nietypowa, ale przygodówka. Przed premierą nikt się nie zorientował, bo żaden z pracowników Team Bondi i Rockstar Games nigdy w przygodówkę nie grał. Nie wiedzieli, że coś takiego w ogóle istnieje.

Ale chyba im się spodobało, bo zapowiedziana latem ubiegłego roku Whore of the Orient ma być podobno podobna gatunkowo. Nowa gra twórców L.A. Noire powstaje pod szyldem firmy KMM (skrót od Kennedy Miller Mitchell), przy czym jej przyszłość wciąż jest niepewna. Co jakiś czas internet obiegają plotki - to o anulowaniu, to znów o wznowieniu prac. Ostatnio grę podratował nawet rząd Australii wykładając 200 tys. dolarów na dalszą produkcję. Ta suma oczywiście nie wystarczy na jej dokończenie. Tym bardziej więc cieszy pierwszy film ukazujący grę w ruchu, który niespodziewane pojawił się dziś w internecie (rzekomo "wyciekł"). Warto pamiętać, że jest to zarazem pierwsza okazja aby przyjrzeć się grze bliżej, ponieważ do tej pory udostępniono zaledwie jeden obrazek.

Trwający dokładnie minutę film bardzo przypomina sceny pościgów za drobnymi rzezimieszkami, które urozmaicały rozgrywkę L.A. Noire pomiędzy głównymi, dużymi sprawami. Pozostaje mieć nadzieję, że w Whore of the Orient również będą to jedynie atrakcje urozmaicające. Należy również mieć na uwadze, że pokazane w filmie sceny pochodzą z bardzo wczesnej wersji gry. Do dnia ewentualnej premiery (nie wierzę w plotki o 2015 roku - dop. Rozdwojenie Jaźni Eluma) może się jeszcze sporo zmienić. Pamiętacie jak wyglądał prototyp L.A. Noire?

[16 SIERPNIA] "DUCHOWY SPADKOBIERCA" SANITARIUM I KICKSTARTER

Co wspólnego Shades of Sanity może mieć z Sanitarium? Przede wszystkim podobna może być tematyka - gracz wcieli się w pacjenta szpitala psychiatrycznego, który przerywa terapię aby wrócić do domu i naprawić relacje z małżonką. Zdecydowanie mniej podobna będzie rozgrywka i wygląd gry - twórcy zapowiadają widok pierwszosobowy i świat nieco zbliżony do tego jaki można było oglądać np. w Amnesii.

Acha. Jeszcze jedno. Shades of Sanity to projekt byłych pracowników DreamForge Intertainment. Rob Seres był jednym z programistów Sanitarium. Razem z Keithem Leonardem współtworzyli też anulowaną wersję Mysta IV (która pierwotnie byłaby częścią trzecią - trochę to skomplikowane), zanim seria trafiła w ręce Presto Studios.

[16 SIERPNIA] CANDLE JESZCZE PRZEZ GODZINĘ

W ciągu ostatnich czterech tygodni twórcom Candle udało się "zarobić" na Kickstarterze ponad 50 tys. dolarów (prosili o 40 tys.), co oznacza, że produkcja gry powinna zostać ukończona bez większych przeszkód. Candle to specyficzny miks przygodówki z platformówką, inspirowany tytułami takimi jak Abe's Oddysee czy Heart of Darkness. Warto wspomnieć, że bardzo podobną grę na Kickstarterze zaprezentowała również w lipcu br. firma Lexis Numerique. Niestety Taxi Journey, czerpiąca inspirację m.in. z Braida, Limbo i Machinarium, nie była w stanie zebrać wymaganej sumy minimalnej (230 tys. dolarów).

[17 SIERPNIA] TWÓRCY OPOWIADAJĄ O MEMORII

To już właściwie tradycja, że firma Daedalic Entertainment, przy okazji premiery każdej kolejnej przygodówki, udostępnia w sieci krótką serię dzienników dewelopera/deweloperów zdradzających kulisy produkcji powstających gier. Najnowsze odcinki "Developers Diary" dotyczą rzecz jasna Memorii, której światowa premiera planowana jest na 30 sierpnia. Do tej pory ukazały się trzy - pierwszy, drugi i trzeci (po niemiecku z angielskimi napisami). Wystąpiła w nich m.in. odpowiedzialna za trójwymiarowe elementy oprawy graficznej Carolin Simon, która pojawiła się też w dziennikach ubiegłorocznej The Dark Eye. Jest więc bardzo sympatycznie.

[20 SIERPNIA] POWRÓT DO DOMU W GONE HOME

Kilka dni (w sumie pięć) minęło już od debiutu Gone Home autorstwa Steve'a Gaynora i The Fullbright Company. Bardziej obyczajowa niż przygodowa Gone Home opowiada historię młodej kobiety, która wraca do domu po długiej podróży. Wysokie oceny w prasie idą jak na razie w parze z wysokimi cenami na Steamie oraz w Humble Store (za pośrednictwem oficjalnej strony). Nie powinno to jednak zniechęcić do zakupu. Zwłaszcza osoby, którym podobała się Dear Esther i/lub z nostalgią wspominają lata 90-te.

[20 SIERPNIA] ELUM ZAROBIŁ W MIESIĄC 10 TYS. DOLARÓW

Sukcesem zakończyła się kickstarterowa kampania kolejnej gry przygodowej. Projekt pt. Alum zarobił (tzn. "zarobił") w miesiąc 10 tys. dolarów z groszami. Jest to sukces tym większy, że Alum na pierwszy rzut oka prezentuje się bardzo skromnie w porównaniu z innymi retro-przygodówkami, które zaistniały w ostatnich latach. Nawet tymi w stu procentach freeware.

P.S. Do tytułu nowinki mogła wkraść się literówka. Redakcja przeprasza.

[21 SIERPNIA] RIME - JAK ICO BEZ YORDY

Coraz bliżej do jesiennej premiery deszczowej Rain, a tymczasem na horyzoncie pojawia się już kolejna gra łudząco podobna do ICO. Zaanonsowana na targach Gamescom 2013 Rime podobnie będzie hybrydą gatunków. Będzie też kolorowo-postapokaliptyczna. Niestety studio Tequila Works to nie Team ICO, więc na wszelki wypadek lepiej nie oczekiwać gry na równie wysokim poziomie. Żeby za bardzo się nie rozczarować.

[21 SIERPNIA] SYBERIA 3 NADAL NA HORYZONCIE

O pracach nad trzecią częścią Syberii firma Microids wspominała od 2009 roku. Datę ewentualnej premiery już kilka razy przekładano, zmieniały się też docelowe platformy. Przy okazji trwających właśnie w Köln targów Gamescom 2013 firma Anuman Interactive - w pewnym sensie spadkobierca praw do produkcji Microids - ogłosiła, że Syberia 3 ma się dobrze. Scenariusz jest już praktycznie gotowy, projektowanie dobiega końca. Jeśli produkcja przebiegać będzie zgodnie z planem gra ma szansę ukazać się jeszcze w 2014 roku. Naturalnie pod szyldem Microids.

[22 SIERPNIA] W LOST HORIZON 2 BĘDĄ WIELBŁĄDY

Będzie też pustynia i zachód/wschód (?) słońca. Przy okazji targów Gamescom 2013 ujawniono pierwsze screeny z gry, o której wiadomo na chwilę obecną przede wszystkim dwie rzeczy - że będzie oraz że jej premiery nie należy spodziewać się w tym roku. W najbliższych miesiącach najważniejsza dla studia Animation Arts jest Sam Peters.

[22 SIERPNIA] PIĄTY BROKEN SWORD JEST JUŻ GRYWALNY

W Revolution Software praca wre. Ich najnowsza produkcja - Broken Sword: The Serpent's Curse - finansowana w dużej mierze z setek tysięcy dolarów zebranych w ubiegłym roku za pośrednictwem Kickstartera, wchodzi w tzw. fazę alfa (co oznacza mniej więcej, że choć nie wszystkie elementy gry są jeszcze gotowe i zaimplementowane, możliwe jest już przejście jej od początku do końca). Z tej okazji i może trochę przy okazji targów w Köln ukazał się debiutancki teaser/trailer. Ogłoszono też, że The Serpent's Curse zawita na Vitę.

[24 SIERPNIA] SHADOW OF NEBULA - NOWA POLSKA PRZYGODÓWKA

Niewątpliwie intrygująco prezentuje się Shadow of Nebula - przygodówka science fiction, nad którą pracuje niewielki polski zespół ukrywający się pod nazwą Kettleslayer. Akcja gry osadzona została w odległej przyszłości (w XXXII wieku), a gracz wcieli się w kosmicznego pilota zmuszonego do lądowania na obcej, niezamieszkałej (pozornie!) planecie. Będzie futurystycznie i trochę cyberpunkowo. Shadow of Nebula bazuje na popularnym silniku Wintermute. Twórcy obiecują klasyczną oprawę/perspektywę 2,5D (statyczne tła i postacie 3D), a także pewne innowacje (np. spróbują po swojemu zaimplementować tzw. sekwencje QTE, tak aby pasowały do charakteru klasycznej przygodówki). Więcej informacji nt. gry, w tym pierwsze screeny, znaleźć można na oficjalnej stronie oraz na facebookowym profilu. W chwili obecnej premiera planowana jest na sezon zimowy 2014.

[30 SIERPNIA] DRUGI EPIZOD THE RAVEN I MEMORIA ZGODNIE Z PLANEM

Bez bolesnych poślizgów, za to zgodnie z harmonogramem do sprzedaży trafiły w bieżącym tygodniu dwie wyczekiwane pozycje. Drugi epizod/rozdział The Raven zatytułowany Ancestry of Lies jest darmowy dla osób, które kupiły już całą grę przy okazji premiery The Eye of the Sphinx. Z kolei drugą The Dark Eye od Daedalic, pt. Memoria, można kupić w sklepie cdp.pl lub poprzez Steama. Od wczoraj lub od dzisiaj - w zależności od tego czy mieszkacie na wyspach Kiribati, czy np. w okolicach Hawajów.

PRZYPADKOWY LINK GRATIS

Wyemitowany w 1990 roku przez lokalną amerykańską telewizję reportaż o LucasArts (wtedy jeszcze LucasFilm Games) dziwnym zbiegiem okoliczności traktował praktycznie wyłącznie o klasycznych przygodówkach. Unikalny materiał ukazuje kulisy produkcji m.in. The Secret of Monkey Island oraz Loom. Głos zabrali Hal Barwood, Brian Moriarty i Ron Gilbert.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.