Rzut okiem - październik
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Rzut okiem - październik
Elum, październik 2013

...czyli kompilacja dezaktualizujących się nowinek mijającego miesiąca. Na deser - przypadkowy link gratis.

[2 PAŹDZIERNIKA] DESZCZ DOTARŁ JUŻ DO EUROPY

Rain - deszczowa hybryda ICO-podobna trafiła dziś do Europy (PlayStation Store). Od wczoraj grę można nabyć w Stanach Zjednoczonych, od jutra dostępna będzie w rodzinnej Japonii. Z okazji premiery ukazał się również nowy zwiastun. Równie mokry jak pozostałe.

[8 PAŹDZIERNIKA] REMAKE GABRIELA KNIGHTA? BĘDZIE W PRZYSZŁYM ROKU.

Bernardowi, Hoagiemu i Laverne się nie udało. Trochę więcej szczęścia mają za to Gabriel Knight i Grace Nakimura. Zapowiadany nieoficjalnie już od dłuższego czasu tajemniczy projekt studia Pinkerton Road, do tej pory nazywany enigmatycznie "Mystery Game X", zgodnie z przewidywaniami okazał się remake'iem Gabriel Knight: Sins of the Fathers. Na przedstawionej dziś stronie gry znaleźć można na razie m.in. wczesne screeny oraz obietnicę premiery w połowie 2014 roku.

Tzw. 20th Anniversary Edition powstaje dzięki współpracy Pinkerton Road z koncernem Activision, który odziedziczył prawa autorskie do gier/przygodówek śp. Sierry (nota bene takiej współpracy nie udało się do tej pory nawiązać twórcom innych sztandarowych serii Sierry - Space Quest, Police Quest i Quest for Glory). Jane Jensen ujawniła też, że oprócz oprawy graficznej wymienione zostaną oryginalne głosy postaci. Brzmi to trochę niepokojąco. Wprawdzie nad nowym dubbingiem pracować ma doświadczony zespół Bay Area Sound (kiedyś Full Throttle, The Dig i Grim Fandango, ostatnio m.in. przygodówki Telltale Games), ale mimo wszystko zastępowanie oryginalnej gwiazdorskiej obsady nową być-może-równie-dobrą obsadą wydaje się, delikatnie mówiąc, niepotrzebne.

[10 PAŹDZIERNIKA] CO ROBIĄ W WOLNYM CZASIE AUTORZY PRIMORDII?

Autorzy Primordii - pieszczotliwie Wormwood Studios - postanowili w nietypowy sposób przypomnieć internautom o swoim istnieniu. W ramach tegorocznej edycji konkursu Indie Speed Run (tworzenie gier na czas) przygotowali dwie krótkometrażowe miniatury. Like a Raisin in the Sun to elegancko opakowana/oprawiona interaktywna opowieść (w konwencji "choose your own adventure") o małym robocie, który... chciał upiec babeczki. Jest trochę jak wcześniejsze, nieinteraktywne słuchowisko udostępnione na YouTube (część pierwsza, część druga, część trzecia). Salt to dla odmiany bardziej klasyczna przygodówka point & click opowiadająca o samotnym rozbitku. Bardziej niż z Primordią kojarzyć się może z przed-primordiowymi Trial of the Schnellersparrow i Beacon.

[11 PAŹDZIERNIKA] PREMIERA PIERWSZEGO EPIZODU THE WOLF AMONG US

Od dnia dzisiejszego grać można w pierwszy epizod The Wolf Among Us - najnowszej, odcinkowej serii studia Telltale Games. Podobnie jak 99 procent wcześniejszych gier od Telltale, The Wolf Among Us również jest adaptacją - tym razem pierwowzorem był komiks pt. "Baśnie" ("Fables"), opowiadający o postaciach znanych z baśni mieszkających we współczesnym Nowym Jorku. Konkretne daty premier kolejnych epizodów gry (docelowo planowanych jest pięć) na razie nie zostały ujawnione.

[11 PAŹDZIERNIKA] POLSKO-EUROPEJSKA PREMIERA BEYOND

Trzy dni po premierze za oceanem ukazała się w Polsce, a przy okazji też w kilku innych krajach europejskich, Beyond - czyli najnowsza produkcja studia Quantic Dream, jeszcze na etapie tworzenia pokazywana m.in. na festiwalu filmowym Tribeca (ciekawe, czy przy tej okazji David Cage rozmawiał z Robertem De Niro na temat Nine). Iście filmową kampanię promocyjną zwieńczyła filmowa premiera - była tradycyjna konferencja prasowa, czerwony dywan oraz otaczający go fani chyba nie do końca zdający sobie sprawę, że tym razem ich idole wystąpili, dla odmiany, w filmie interaktywnym.

Wypada przypomnieć, że w polskiej, dubbingowanej wersji językowej głosów głównym bohaterom użyczyli Małgorzata Socha i Lech Wałęsa. Warto przypomnieć, że w menu gry polski dubbing można bezkarnie wyłączyć.

[12 PAŹDZIERNIKA] SOMA - AMNESIA FUTURYSTYCZNIE?

Frictional Games nie traci czasu. Zespół, który debiutował kilka lat temu niepozorną Penumbrą, a następnie ugruntował swoją pozycję w branży podobną gatunkowo Amnesią, od czasów Mrocznego Obłędu pracuje nad nowym horrorem pt. SOMA (jak wiadomo, wydany ostatnio "sequel" Amnesii nie został stworzony przez Frictional Games, lecz The Chinese Room - autorów Dear Esther).

SOMA zwraca uwagę nie tylko zrealizowanymi w konwencji FMV teaserami (na razie pokazano dwa - "Vivarium" i "Mockingbird"), ale też niezwykłymi konstrukcjami do złudzenia przypominającymi "gigerowską" scenografię filmu "Obcy" (w pierwszej krótkiej prezentacji). Niecierpliwych zmartwi zapewne, że na premierę gry trzeba poczekać jeszcze co najmniej kilkanaście miesięcy. SOMA ukazać się ma na PC oraz PS4 dopiero w 2015 roku.

[12 PAŹDZIERNIKA] WSPÓŁTWÓRCY SYBERII NIE PRACUJĄ NAD SYBERIĄ 3

Podczas gdy Benoit Sokal wraz z firmą Anuman/Microids od kilku lat konsekwentnie obiecuje trzecią część Syberii, grupa jego dawnych współpracowników postanowiła wybrać nieco inną drogę. Michel Bams i Olivier Fontenay, którzy wspólnie z Sokalem współtworzyli Amerzone, Syberię (pod szyldem Microids), a następnie Paradise i Sinking Island (w ramach założonego na tę okazję studia White Birds Productions), obecnie kierują nowym studiem - Mando Productions. Wraz z grupą starych znajomych (część zespołu White Birds) pracują nad The Dead Flowers Case - kryminałem osadzonym w stylowym, steampunkowym świecie.

Skojarzenia z Syberią nasuwają się same. Tym bardziej, że oprawę graficzną gry ponownie projektuje zawodowiec - belgijski (rzecz jasna!) artysta Stephane Halleux.

[13 PAŹDZIERNIKA] DAVE GILBERT Z WIZYTĄ U MATTA BARTONA

Lubiany dziennikarz i historyk gier komputerowych (?) Matt Barton, cyklicznie przeprowadzający wywiady z twórcami/deweloperami w ramach swojej internetowej audycji pt. "Matt Chat", tym razem postanowił porozmawiać z założycielem Wadjet Eye Games. W pierwszej części wywiadu opublikowanego przed tygodniem, jak zawsze na kanale na YouTube, Dave Gilbert opowiada, jak nietrudno zgadnąć, m.in. o początkach swojej firmy. Część druga wywiadu, nt. serii Blackwell, Gemini Rue itd. powinna ukazać się dosłownie lada moment... możliwe, że ukazała się nawet w chwili, w której piszę te słowa... albo w tym momencie... albo teraz...

W oczekiwaniu na część drugą warto przypomnieć sobie wcześniejsze "Matt Chaty", w których do tej pory wystąpili m.in. Scott Adams, David Fox, Graeme Devine, Jeff Tunnell, Josh Mandel, Jeff Williams (Darkstar) i Agustin Cordes (dwukrotnie!).

[13 PAŹDZIERNIKA] NOWY WYWIAD Z GILBERTEM AUSTINEM. Z KIM?

Harvester to przygodówka, o której trudno zapomnieć. Nie tylko dlatego, że w tej jednej, niepozornej grze znalazło się więcej brutalnych, makabrycznych, szokujących lub, zwyczajnie, obrzydliwych scen (w tym co najmniej kilka kandydatek na najobrzydliwszą scenę w historii gier komputerowych), niż w obu Phantasmagoriach i wszystkich innych horrorach (FMV) razem wziętych. Choć Harvester był swego czasu, z powodu swojej brutalności, omawiany nawet w programach informacyjnych telewizji CBS, czy NBC, gra wsławiła się również z paru innych powodów. Powstawała kilka lat, co w latach dziewięćdziesiątych robiło wrażenie o wiele większe niż obecnie (w prasie o grach pierwsze wzmianki pojawiały się już w 1994 roku). Co więcej, wersja finalna znacznie różniła się od pierwotnej (w archiwalnym teaserze trudno grę rozpoznać). Osobnym tematem jest osoba autora/projektanta gry - Gilberta P. Austina.

Podobno zawsze był postacią tajemniczą i niedostępną, jednak po premierze gry niespodziewanie wycofał się z branży całkowicie (podobnie jak swego czasu autor pionierskiej Colossal Cave Adventure - Will Crowther). Na temat Austina krążyły najróżniejsze plotki, rzekomo nawet jego dawni koledzy z pracy (z zespołu Harvestera) nie byli pewni, co się z nim stało. Autor wywiadu szczyci się tym, że szukał kontaktu ze swym rozmówcą prawie dziesięć lat. Czy było warto? Z opublikowaną kilka dni temu pierwszą częścią zapoznać można się w tym miejscu. Część druga, mająca w końcu wyjaśnić co autor Harvestera robił po Harvesterze, powinna ukazać się wkrótce.

W oczekiwaniu na dalszy ciąg Redakcja zachęca do przypomnienia sobie oryginalnego reportażu zza kulis (był dystrybuowany razem z grą) oraz obrzydliwego zwiastunu (tylko dla ludzi o mocnych nerwach, którzy nie jedli jeszcze obiadu).

[31 PAŹDZIERNIKA] PAŹDZIERNIK W POLSCE

Nieukonsolowieni entuzjaści gier przygodowych nie gęsi i swoje gry mają. Oprócz bardzo konsolowej Beyond: Dwie Dusze w październiku br. ukazały się w Polsce aż trzy tytuły PeCetowe. W sumie więc cztery. Zdaje się, że to tegoroczny rekord.

Niewątpliwie ciekawą propozycją jest Goodbye Deponia czyli trzecia część popularnej serii firmy Daedalic, dystrybuowana ponownie przez CD Projekt (elektronicznie, bez polskiej wersji językowej). Dla odmiany pierwsza część "wojennej" A Stroke of Fate, która trafiła do sprzedaży nakładem firmy Play (z polskimi napisami, podobno wkrótce również w wersji pudełkowej i... z kilkumiesięcznym opóźnieniem, nie licząc kilku lat od premiery na świecie) to przede wszystkim ukłon w stronę wielbicieli gier przeciętnych i nieudanych. Wzorowany na Penumbrze horror pt. Eleusis pojawił się z kolei znienacka w ofercie firmy Techland (napisy PL, wersja pudełkowa również w planach). Co ciekawe, choć od premiery minęły już dwa tygodnie, na oficjalnej stronie Techlandu do tej pory nie znalazła się na temat gry choćby krótka wzmianka. Czyżby była aż tak słaba, że się jej tam wstydzą? W takim układzie Redakcja stanowczo odradza zakup. Tak na wszelki wypadek.

PRZYPADKOWY LINK GRATIS

Alternatywna grupa Monochrom prezentuje Soviet Unterzoegersdorf: Sector 2 podczas 25th Chaos Communication Congress. W charakterystycznym dla siebie stylu.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.