Rzut okiem - maj
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Rzut okiem - maj
Elum, maj 2014

...czyli kompilacja dezaktualizujących się nowinek mijającego miesiąca. Na deser - przypadkowy link gratis.

[8 MAJA] KENTUCKY ROUTE ZERO: ACT THREE

Prawie rok od premiery Kentucky Route Zero: Act II zespół Cardboard Computer wydał w końcu akt trzeci swojej wektorowej gry. Zbyt długie przerwy pomiędzy kolejnymi odcinkami nierzadko kończą się śmiercią pacjenta (kto jeszcze czeka na The Tales of Bingwood: Chapter II?), ale Kentucky Route Zero da radę. Nie może być inaczej. To przecież jedna z tych gier przygodowych, które zbierały (i zebrały!) na Kickstarterze przed 2012 rokiem, przed Double Fine Adventure. Wcześniej udało się to chyba tylko autorowi Resonance.

[8 MAJA] TEX MURPHY CAŁY I ZDROWY - PREMIERA TESLA EFFECT

Czy warto było czekać szesnaście lat na nową grę z Texem Murphym? Czy Tesla Effect to najlepsza przygodówka FMV XXI-go wieku? Być może. Najważniejsze, że zamiast gdybać i przypuszczać można wreszcie własnoręcznie przekonać się jak naprawdę jest. Pełną wersję pierwszoosobowo-trójwymiarowej Tesla Effect udostępniają od wczoraj Steam oraz GOG. Za niewielką opłatą ściągnąć można grę, która jest mniej więcej dwa tysiące razy większa od dwu-dyskietkowej Mean Streets i sześcio-dyskietkowej Martian Memorandum razem wziętych. To się nazywa okazja!

[14 MAJA] NIE ŻYJE HANS RUDOLF GIGER

Przedwczoraj, w wieku 74 lat zmarł Hans Rudolf Giger - szwajcarski malarz i rzeźbiarz, przez większość ludzkości kojarzony przede wszystkim jako twórca elementów scenografii oraz tytułowej postaci filmu "Obcy: ósmy pasażer Nostromo" (zaprojektowanego przez Gigera ksenomorfa pomógł "ożywić" Carlo Rambaldi). H.R. Giger to jeden z niewielu powszechnie znanych i cenionych artystów, którzy odważyli się na współpracę z twórcami gier przygodowych. Swego czasu jego charakterystyczne, "biomechaniczne" prace wystąpiły w przygodówkach firmy Cyberdreams - Dark Seed oraz, trzy lata później, Dark Seed II.

[21 MAJA] TIM SCHAFER GRA W GRY

A konkretnie w dwie. W ramach realizowanego już od ponad dwóch lat serialu "Double Fine Adventure" dokumentującego produkcję Broken Age, zmontowane zostały m.in. dwa tzw. "Sidequesty" z Timem Schaferem grającym w (i opowiadającym o) Day of the Tentacle oraz Full Throttle. Oba materiały, wypuszczone w świat mniej więcej w ubiegłym tygodniu, były już dostępne wcześniej dla internetowych fundatorów Broken Age (pierwszy od czerwca, drugi od października 2012 roku). Oba dają niepowtarzalną okazję podejrzenia autora przypominającego sobie po latach zaprojektowane przez siebie gry. Najciekawsze, rzecz jasna, są tu wszelkie anegdoty i ciekawostki podane z pierwszej ręki. Wiedzieliście, że przy wybieraniu ścieżki dźwiękowej do Full Throttle firma LucasArts przez moment rozważała współpracę z zespołem Soundgarden? Nowinkujący nie miał o tym pojęcia.

[22 MAJA] NIGHT TRAP WRÓCI W ZREMASTEROWANEJ WERSJI?

Czy wreszcie spełni się marzenie milionów graczy czekających z wypiekami na twarzy na zremasterowaną wersję tego survival horroru? No, z tymi milionami to może odrobinę przesadziłem. Co nie zmienia faktu, że Night Trap to produkcja, która na stałe zapisała się w historii komputerowej rozrywki. Swego czasu zainteresował się nią przecież nawet Kongres Stanów Zjednoczonych. To między innymi z powodu Night Trap powołana została organizacja ESRB, która do dnia dzisiejszego zajmuje się ocenianiem zawartości gier i przyznawaniem im kategorii wiekowych (tak Kongres USA obradował w sprawie Night Trap i Mortal Kombat w 1993 roku).

W każdym razie autor Night Trap - James Riley - całkiem poważnie rozważa ponowne wydanie swego wiekopomnego dzieła, naturalnie w wersji dostosowanej do wymagań współczesnego konsumenta. Do swoich planów przyznał się ostatnio na Facebooku. Temat błyskawicznie podchwycił internet. Pewnie niedługo wystartuje Kickstarter...

[24 MAJA] AUTORZY VISIONAIRE PRACUJĄ NAD WŁASNĄ GRĄ

Co wspólnego mają ze sobą The Whispered World, A New Beginning, The Dark Eye (Chains of Satinav, Memoria), trzy części Deponii i The Night of the Rabbit? Poza krajem pochodzenia (Niemcy) i deweloperem/wydawcą (Daedalic) jest jeszcze napędzający je silnik (Visionaire). Ponieważ twórcami silnika Visionaire są ludzie, którzy grami przygodowymi pasjonują się nie tylko z zawodowego obowiązku, wkrótce być może zagramy w ich własną, komercyjną przygodówkę. The Mystery of Oak Island to inspirowana autentycznymi wydarzeniami opowieść o poszukiwaczach skarbu podobno ukrytego na niewielkiej wyspie położonej u wybrzeży Nowej Szkocji. Legendarnym skarbem swego czasu interesowali się nawet amerykański prezydent Franklin Roosevelt i nie mniej amerykański aktor John Wayne.

Niestety wygląda na to, że pracującemu nad The Mystery of Oak Island zespołowi również nie udało się skarbu odnaleźć. Inaczej nie musieliby prosić poprzez Kickstartera o 100 tysięcy dolarów potrzebnych do ukończenia prac nad grą. Aby zachęcić potencjalnych, internetowych sponsorów na razie pochwalili się m.in. niedługim filmikiem ukazującym wczesną wersję gry w akcji. Przy okazji obiecali też, że ich poprzednia przygodówka - niekomercyny, nieoficjalny sequel Zaka McKrackena - jeszcze w tym roku doczeka się w końcu angielskiej wersji językowej.

[24 MAJA] STEVE INCE POMAGA PRZY SEQUELU KAPITANA ODVAGI

Weteran branży Steve Ince nie rezygnuje z przygodówek. Po kilku latach współpracy z francuską Wizarbox, która zbankrutowała niedługo po premierze Kapitan Morgane, tym razem wspólnie z chorwacką Cateią rozpoczął pracę nad kontynuacją Kapitana Odvagi zatytułowaną Kaptain Brawe 2: A Space Travesty. Premiera gry planowana jest wstępnie na połowę przyszłego roku. Pod warunkiem, że uda się załatać dziurę budżetową...

Przez najbliższy miesiąc projekt można wesprzeć za pośrednictwem Kickstartera. Na realizację gry twórcom brakuje mniej więcej 150 tysięcy dolarów. Czy uda się zebrać aż tyle? Czy kontynuacja Kaptain Brawe to w ogóle dobry pomysł? Ze Stevem Incem na pokładzie być może. Jeśli chodzi o Cateię, to jest to firma specjalizująca się przede wszystkim w produkcji prostych gier casualowych, czasem tylko udających przygodówki. Dwie większe gry, z którymi Cateia jest kojarzona zostały przez nią jedynie dokończone i wydane. The Legend of Crystal Valley była pierwotnie grą zespołu Razbor Studios (również Legacy: Dark Shadows). Z kolei Kaptain Brawe: A Brawe New World to pomysł Naphtalite Productions (pod szyldem Naphtalite ukrywała się pewna uzdolniona miłośniczka gatunku, która pierwszą wersję/demo gry - z 2006 roku - stworzyła praktycznie samodzielnie).

PRZYPADKOWY LINK GRATIS

Kto jeszcze pamięta Of Light and Darkness: The Prophecy? A kto pamięta, że pierwsza inkarnacja tej intensywnie promowanej w swoim czasie produkcji miała być przygodówką FMV? Dla przypomnienia - wczesny zwiastun tej nigdy nie ukończonej wersji.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.