Rzut okiem - grudzień
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Rzut okiem - grudzień
Elum, grudzień 2014

...czyli kompilacja dezaktualizujących się nowinek mijającego miesiąca. Na deser - przypadkowy link gratis.

[6 GRUDNIA] THE OLD CITY, LUMINO CITY - MIEJSKIE PREMIERY

Zupełnym przypadkiem, dokładnie trzy dni temu do sprzedaży trafiły dwie, podobnie zatytułowane i chyba w podobnym stopniu odbiegające od stereotypowych przygodówek The Old City i Lumino City.

Bez wątpienia tej pierwszej najbliżej jest do gier eksploracyjno-spacerowych (złośliwie nazywanych "symulatorami spaceru") takich jak Dear Esther czy Gone Home. Co istotne, wydana 3-go grudnia wersja The Old City z podtytułem Leviathan to dopiero wstęp do dłuższej opowieści (dłuższego "spaceru"), której nie udało się sfinansować na Kickstarterze pół roku temu. Dziś właściwie trudno zrozumieć dlaczego się nie udało, ponieważ w swojej kategorii The Old City prezentuje się doskonale.

Z kolei ta druga to rozbudowana kontynuacja niewielkiej Lume, która trzy lata temu zachwyciła wyciętymi z najprawdziwszej tektury krajobrazami. Gatunkowo to wciąż "puzzle adventure". Zmieniła się przede wszystkim skala. W Lume bohaterka odwiedziła dom dziadka. W Lumino City zwiedza całe, tekturowe miasto. Przypomina trochę Chorzów:

[7 GRUDNIA] TIM SCHAFER PRACUJE NAD DAY OF THE TENTACLE

Ostatnie tygodnie to bez wątpienia wspaniały czas dla fanów Maniac Mansion. I nie chodzi już tylko o Thimbleweed Park - przygodówkę wyglądającą niemal identycznie jak pierwsza Maniac Mansion, którą przez najbliższe dwa lata dzielnie programować będą Ron Gilbert i Gary Winnick. W dniu wczorajszym bowiem oficjalnie zapowiedziany został projekt Day of the Tentacle z podtytułem Special Edition - czyli odnowiona Maniac Mansion 2, której premiera aktualnie planowana jest na "po premierze drugiego aktu Broken Age i zremasterowanej Grim Fandango".

Day of the Tentacle - Special Edition to drugie wspólne przedsięwzięcie koncernów Sony, Disney i studia Double Fine Tima Schafera. Fakt, że o grze mówi się już teraz, przed premierą Grim Fandango - Remastered, może trochę zaskakiwać. Najwidoczniej dotychczasowa współpraca pomiędzy firmami układa się bardzo pomyślnie. Niestety na dzień dzisiejszy nie wiadomo jeszcze czym właściwie nowa Day of the Tentacle będzie. Podtytuł sugeruje, że tym razem, inaczej niż w przypadku Grim Fandango - Remastered, chodzić może o próbę dokończenia pewnego anulowanego remake'u. Nowinkujący ma jednak nadzieję, że kolejny weteran branży nie popełni tak tragicznego w skutkach błędu. Day of the Tentacle to jedna z tych przygodówek, którym w zupełności wystarczy profesjonalne odrestaurowanie w oparciu o oryginalne materiały.

[7 GRUDNIA] KING'S QUEST SIERRY W PRZYSZŁYM ROKU

Czym King's Quest nie różni się od King's Questa? Na pewno nie różni się tytułem. Możliwe też, że nie różni się Sierrą. Ale tylko trochę, bo przecież dzisiejsza, wskrzeszona przez Activision firma jest zupełnie inna od Sierry, którą niegdyś założył Ken Williams.

A czym King's Quest różni się od King's Questa? Po obejrzeniu pierwszego zwiastunu nowej gry, zaprezentowanego w ramach piątkowej ceremonii The Game Awards 2014, można odnieść wrażenie, że całą resztą. King's Quest na pierwszy rzut oka wygląda trochę jak The Cave, trochę jak Dragon's Lair. Jak na ironię, z oryginalnej serii najbardziej przypomina grę, która najmniej do tej serii pasowała - King's Quest: Mask of Eternity.

Sympatycznym wspomnieniem z piątkowej The Game Awards na pewno będzie krótki segment z Kenem i Robertą Williams, którzy zostali uhonorowani nagrodą za całokształt twórczości i osobiście wzięli udział w ceremonii.

P.S. Ktoś mądry napisał kiedyś (możliwe, że był to jakiś prezydent lub papież, nie pamiętam dokładnie): "Kurde, co to za pomysł żeby gry nazywać zupełnie tak samo jak pierwowzory? Dla mnie debilizm."

[11 GRUDNIA] SEAN BEAN NARRATOREM KHOLAT

Faktem jest, że z roku na rok polska branża gier staje się coraz większą konkurencją dla zagranicy. Dotyczy to również produkcji okołoprzygodówkowych. Ostatnio na świecie całkiem głośno było m.in. o Astronautach i ich Ethanie Carterze. Wkrótce zamieszanie zrobi się wokół Bulb Boy, Transmigration: Into Darkness Peering i The Unprintable MAGENTA. Nie mniejszą szansę na sukces ma też Kholat - gra z akcją osadzoną w górach północnego Uralu, którą nie tylko kraj pochodzenia, ale i pokrewieństwo gatunkowe łączy najbardziej z Ethanem Carterem.

Kholat ma trafić do sprzedaży mniej więcej w przyszłym roku, przy czym na dzień dzisiejszy ważniejsze jest to, o czym wiadomo od wczoraj. Narratorem anglojęzycznej wersji gry będzie Sean Bean! Nigdy wcześniej nie słyszeliście o Seanie Beanie? Najwyższy czas zagrać w Nelly Cootalot: Spoonbeaks Ahoy!

[11 GRUDNIA] THIMBLEWEED PARK - PÓŁ MILIONA I DAVID FOX

Kilka tygodni temu Thimbleweed Park mogła liczyć tylko na Rona Gilberta i Gary'ego Winnicka. Na tydzień przed zakończeniem Kickstartera wiadomo, że w produkcji gry pomoże też co najmniej pół miliona dolarów i najprawdziwszy David Fox. Gilbert, Winnick i Fox to oryginalny "dream team" odpowiedzialny za sukces Maniac Mansion. Innymi słowy, Thimbleweed Park ma coraz większe szanse, aby tamten sukces, po trzydziestu latach, powtórzyć. Oczywiście spostrzegawczy czytelnicy, którzy uważnie obserwują stronę główną Przygodoskopu, nie powinni być rewelacjami ostatnich dni ani trochę zaskoczeni. My wiedzieliśmy pierwsi:

PRZYPADKOWY LINK GRATIS

Ja zostać stażystą w Double Fine? To bardzo proste. Wystarczy zrobić przygodówkę z bohaterem o niemiecko brzmiącym nazwisku (Niemcy to, jak powszechnie wiadomo, światowa stolica przygodówek), który chciałby zostać stażystą w Double Fine. Autorowi The Applicant się udało. To on, w trakcie swojej przygody w siedzibie firmy, zaprojektował/wyreżyserował teaser Broken Age.

Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.