Rzut okiem #119
Rzut okiem - zima
Elum, zima 2018

...czyli kompilacja dezaktualizujących się nowinek mijającego miesiąca, wcześniej publikowanych na najbliższym forum (pierwsza, druga, trzecia).

[22 GRUDNIA] KOD ŹRÓDŁOWY PRZYGODÓWKI NA ŻYWO

Mniej więcej trzy tygodnie temu na eBayu wystartowała wyjątkowa aukcja. Al Lowe (tak, ten Al Lowe) postanowił wyprzedać kawał swojego prywatnego archiwum materiałów z gier, nad którymi pracował w czasach Sierry, m.in. oryginalne kopie zapasowe roboczych wersji i kody źródłowe gier z serii Leisure Suit Larry. Wszystko to naturalnie pozapisywane na dyskietkach 5,25 i 3,5 cala. Skąd taki pomysł? Jego rodzina nie jest taką kolekcją/spadkiem zainteresowana. Uznał więc, że pasjonaci zrobią z niej lepszy użytek. Niestety plan nie wypalił, ponieważ aukcja nie spodobała się firmie Activision.

Activision, która po 2000 roku przejęła pozostałości po Sierzrze... Sierże... firmie Sierra, wprawdzie nie ma praw do serii Leisure Suit Larry, ale jest właścicielem pokrewnych Space Questów, Police Questów i King's Questów - bazujących na tym samym silniku/kodzie. W obawie przed bliskimi spotkaniami trzeciego stopnia z bezdusznymi prawnikami Activision, Al Lowe przerwał więc licytację. Rozsądnie. Co nie znaczy, że swojej kolekcji i tak nie sprzeda. Tyle, że pewnie mniej oficjalnie, przede wszystkim poza eBayem.

I byłoby po sprawie, gdyby nie Jason Scott (tak, ten Jason Scott), który kilka dni później, zupełnie przypadkiem, postanowił przeczytać kod źródłowy pierwszej części Leisure Suit Larry. Na żywo! Transmisja odbyła się na Twitchu i trwała podobno ponad 10 godzin. Ot, taki niewinny protest wobec aktywności Activision.

PS. Trzy tygodnie temu, przed rozpoczęciem aukcji, wyjątkową kolekcję wraz z Alem Lowe rozpakowywał Metal Jesus Rocks. Z kolei trzy dni temu całość ciekawie podsumował Space Quest Historian. Warto obejrzeć. I posłuchać.

[23 GRUDNIA] CHORA POPRAWNOŚĆ POLITYCZNA ZARAZIŁA CHUCHLA

Tytułowy bohater tegorocznej przygodówki twórców Botaniculi znienacka zmienił kolor. Z dnia na dzień jego czarny jak sadza organizm przybrał niezdrowy, pomarańczowy odcień. W takiej postaci występuje już na oficjalnej stronie - na screenach i w podmienionym zwiastunie. Na dniach zaktualizowane mają być pliki gry w sklepach GOG, itch.io itd. I może można by tę niespodziewaną, niepotrzebną modyfikację potraktować jak zwykłą ciekawostkę, gdyby nie kontekst.

Amanita Design uległa "graczom", którzy poczuli się urażeni wyglądem Chuchla, którym wkurzony kłębek kurzu skojarzył się z tzw. "blackface", o czym przeczytać można w oświadczeniu opublikowanym w tym tygodniu m.in. na stronie Amanity, na Twitterze i Facebooku.

Fakt, że ktoś w ogóle wpadł na pomysł wciągnięcia niewinnego Chuchla w politykę, że komuś udało się powiązać go z rasizmem, jest co najmniej niepokojący. Przy czym jeszcze bardziej niepokojące jest to, że Amanita potraktowała ten absurd tak bardzo poważnie, przepraszając (kogo? za co?) i autocenzurując grę. To pierwszy tak drastyczny przypadek (auto)cenzury w historii przygodówek. Łudzę się, że ostatni.

PRZERWA NA BLOK REKLAMOWY

Coś gorącego na zimę? Oto jedyne w swoim rodzaju... pluszowe FMV:

To chyba najbardziej wykręcona spośród kampanii reklamowych Toonstrucka.

[29 GRUDNIA] NETFLIX TESTUJE FILMY INTERAKTYWNE

Netflix coraz odważniej wkracza w świat przygodów... filmów interaktywnych. Po pojedynczych odcinkach seriali animowanych (Stretch Armstrong, Buddy Błyskawica, Kot w butach: Uwięziony w baśni) i kompletnym pierwszym sezonie przekonwertowanego na potrzeby telewizji internetowej serialu od Telltale (Minecraft: Tryb fabularny), przyszła pora na coś nieco poważniejszego.

Odcinek "Czarnego lustra" pt. Bandersnatch, opowiadający o młodym programiście pracującym nad... przygodówką (tak twierdzi lektor w polskojęzycznym zwiastunie), to pierwsza nie-animowana interaktywna produkcja Netflixa. Czy będzie to jedyny/ostatni taki eksperyment w najbliższym czasie? Cóż, gdyby Netflix nie był usatysfakcjonowany oglądalnością, to pomysł może jeszcze chwycić u konkurencji. Podobno 20th Century Fox ma w planach pełnometrażowy film interaktywny na silniku Late Shift.


Copyright (c) Przygodoskop. Wszelkie prawa zastrzeżone.