Rzut okiem #133 na 10 przygodówek wyjątkowo świńskich
10 przygodówek wyjątkowo świńskich
Elum, 3 kwietnia 2024

Znowu nowy rzut okiem? Tym razem może niekoniecznie rzut okiem, a bardziej... nieżyt oka? W tymże nieoczekiwanym, nieregularnym cyklu będziemy przyglądać się grom podobnym i/lub powiązanym ze sobą w nie zawsze oczywisty sposób. Szukasz przygodówki przypominającej jednocześnie Sołtysa i Spycraft: The Great Game? Zastanawiasz się, co może łączyć Broken Age z Mystem III: Exile? Odpowiedzi na te, a także wiele innych pytań, których nikt nie zadawał, już w kolejnych przeglądach.

THE BLACK CAULDRON

Podobnie jak w filmowym pierwowzorze z 1985 roku, także w wydanej kilka miesięcy później komputerowej adaptacji, głównemu bohaterowi-świniopasowi towarzyszy ona. Wyjątkowa świnka. Nie tylko przez to, że magiczna. The Black Cauldron była jedną z pierwszych przygodówek, gdzie za prowadzonym bohaterem podąża(ł) zaprogramowany partner (bądź partnerka). Stąd nie mogło jej w tym przeglądzie zabraknąć.

PROSIACZEK I PRZYJACIELE

Prosiaczek to świnia. Co więcej, w jedynej klasycznej przygodówce rozgrywającej się w Stumilowym Lesie najwidoczniej wygryzł Krzysia i Puchatka, sam wcielając się w rolę głównego bohatera. Jakby tego było mało, podobno za kulisami produkcji działy się rzeczy jeszcze gorsze (o czym nie omieszkałem wspomnieć w ubiegłorocznej przygodoskopowej recenzji).

TINY TOON ADVENTURES: TOONENSTEIN

W tej zapomnianej adaptacji "Przygód Animków", odpowiednikiem Prosiaczka jest niejaki Pucuś. Prosiaczek równie strachliwy co bezużyteczny, którego pozostali bohaterowie z uniwersum "Zwariowanych melodii" w imię przyjaźni traktują nieco pobłażliwie. W Toonenstein gromadka Pucusia musi wydostać się z nawiedzonego domu podstępnej Elmirki; więc to nie przelewki, jak przyrządzanie zupy przez Prosiaczka i Przyjaciół.

AMNESIA: A MACHINE FOR PIGS

Choć tytułowe świnie w kontynuacji obłędnie mrocznej Amnesii z bliska nie wydają się już tak groźne jak w oficjalnych zwiastunach, mimo wszystko lepiej z nimi nie zadzierać, nie wchodzić im w drogę. Dlatego A Machine for Pigs po prostu nie mogłem tu przeoczyć.

ORWELL'S ANIMAL FARM

Tę nieco casualującą, ale też wierną adaptację "Folwarku zwierzęcego" projektowała znana w społeczności gier tekstowych Emily Short. Rzecz jasna w Orwell's Animal Farm nie zabrakło kluczowych dla fabuły postaci - knura Napoleona, Majora czy Snowballa.

STUCK IN A PIG

Sielska Stuck in a Pig doczekała niestety tylko krótkiego dema (dziś już chyba nigdzie nie dostępnego). W grze mieliśmy poprowadzić mieszkającego na pewnej farmie prosiaczka Edgara. Ku wolności, gdyż mały bohater pragnął zostać dzikiem, gdy w końcu dorośnie. I wyruszyć w dzikie ostępy.

MUTATION OF J.B.

Johnny Burger w zasadzie nigdy nie był prawdziwą, rasową świnią. Tytułowa mutacja to przykry rezultat nieudanego eksperymentu. Trudnego do odwrócenia tym bardziej, że odpowiedzialny zań naukowiec został porwany przez zielonych przybyszów z kosmosu. Podwójny pech.

BAZOOKA SUE

Zapewne podobny los musiał spotkać kiedyś bohaterkę Bazooka Sue, która swym strojem odwraca uwagę od rzucającego się w oczy świńskiego ryjka. To chyba nie przypadek, że głównym antagonistą gry jest niezrównoważony pseudonaukowiec, w dodatku mówiący po niemiecku.

MUPPET TREASURE ISLAND

Choć występuje w grze w stosunkowo niewielkiej roli (mniejszej niż w filmie przygodowym pod tym samym tytułem), trudno byłoby w świńskim zestawieniu/kompilacji pominąć pannę Piggy - tak wielką gwiazdę i zarazem największy skarb Kermita.

CURSE OF ENCHANTIA

Na koniec nastoletni Brad, który w Curse of Enchantia świnią zostaje co prawda tylko na chwilę (by przechytrzyć stojącego na warcie strażnika). Ale tak pamiętna scena zasługuje na to, by i ją tutaj uwzględnić.

Copyright (c) Przygodoskop. Wszelkie prawa zastrzeżone.