Kącik Amatora - Soviet Unterzoegersdorf: Sector 1
www.gry-online.pl - wortal rozrywkowy


Soviet Unterzoegersdorf: Sector 1
Elum, 27 maja 2007

Autorzy: Monochrom     Premiera: 2005

Vladislav Gomulka (zbieżność nazwisk jak najbardziej zamierzona) jest dumnym obywatelem ostatniej funkcjonującej republiki ZSRR. Kraj zajmujący powierzchnię niespełna trzech kilometrów kwadratowych nie utrzymuje kontaktów dyplomatycznych z sąsiadami. Pomimo braku... właściwie czegokolwiek (począwszy od sukcesów na polu gospodarki, a skończywszy na zadowoleniu nielicznych obywateli) nie poddaje się jednak bez walki, starannie pielęgnując nadzieję na lepsze jutro. Tak jak nasz bohater, oddany patriota, zdolny sprzedać własną rodzinę, gdyby tylko zaistniała taka potrzeba (tzn. dla dobra partii).

Być może trudno w to uwierzyć, ale ta utopia, ten istny raj na ziemi, ma swoich wrogów. Przekonuje się o tym pewnego dnia i Vladislav, rozpoczynając rano, jak zawsze punktualnie co do minuty, swoją odpowiedzialną pracę strażnika dbającego o ład i porządek. Niezrozumiałe napisy nabazgrane na murach, stosy śmieci wokół. Ktokolwiek za tym stoi, powinien ponieść zasłużoną karę.

Soviet Unterzoegersdorf: Sector 1 jest grą przygodową zrealizowaną w technice podobnej do tej, jaką mieliśmy okazję oglądać na przykład w Phantasmagorii. Zamiast ręcznie rysowanych (bądź renderowanych) lokacji eksplorujemy fotorealistyczne plenery (postacie to również "żywi" aktorzy). Na soundtrack składają się m.in. marszowo-orkiestrowe brzmienia i... hymn ZSRR, którym gra wita nas w menu głównym. Doskonałym pomysłem jest również to, że wszyscy w grze mówią w swoim ojczystym języku, a więc głównie po rosyjsku - z niemieckimi lub angielskimi napisami. Trochę jak w The Last Express.

Przy okazji Sectora 1, będącego podobno pierwszą częścią planowanej trylogii, warto wspomnieć w kilku słowach o autorach, o których można powiedzieć bardzo wiele, ale na pewno nie to, że tworzą klasyczną firmę produkującą gry komputerowe. Monochrom to, jak sami siebie określają, grupa artystyczno-technologiczno-filozoficzna (z siedzibą w Wiedniu) zajmująca się od 1993 roku eksperymentalnymi projektami z pogranicza mediów. Do sukcesów grupy zaliczyć można, poza kilkunastoma publikacjami oraz organizacją licznych, nierzadko kontrowersyjnych happeningów, m.in. stworzenie fikcyjnego artysty Georga P. Thomanna, który reprezentował Austrię na jak najbardziej rzeczywistym Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej Sao Paulo 2002. Chciałbym to zobaczyć na własne oczy.



Copyright (c) Michał Czajkowski. Wszelkie prawa zastrzeżone.